Bloederig, spannend en weinig poespas

Iris Windmeijer 18 september 2024
To Kill For gaat verder op het héle spannende punt waar het eerste deel van de Street Academy-serie To Lie For ophoudt. De meiden zijn toegelaten tot de prestigieuze dansopleiding Street Academy, maar hun clubje is niet meer compleet. Het gevaar lijkt nog niet geweken…

Het dansgroepje van Shay en haar vriendinnen is, ondanks dat ze zijn toegelaten tot de dansopleiding, nog steeds niet veilig. Tijdens deze opleiding wonen ze ook intern, en al snel blijkt dat ze nergens veilig zijn. Thijssen weet de spanning weer vanaf de eerste pagina van het boek goed op te pakken: al snel zat ik weer met ingehouden adem te lezen!

Het perspectief van To Kill For wisselt tussen Shay, Maeve en Gigi. Omdat ze nu samen op de Street Academy wonen, zijn er (anders dan in het eerste deel) minder onderlinge verschillen over hun relaties met hun ouders te lezen. De andere karakters naast de meidengroep worden niet heel uitgebreid belicht. Je leert hen dus niet heel goed kennen, waardoor je blijft gissen wie er nou wel en niet te vertrouwen is. Je moet helemaal uit gaan van het perspectief van Shay, Maeve en Gigi. Pas op het einde krijg je ook een hoofdstuk vanuit een ander perspectief te lezen, en ook toen zat ik weer op het puntje van mijn stoel!

Naast het hele spannende en bloederige plot zijn er ook plotelementen met meer diepgaande thema’s. De afwezigheid van een ouder, een alcoholverslaving, maar ook pesten. Er komen weer een aantal wat heftigere onderwerpen aan bod, maar zij zijn wel ondergeschikt aan het spannende verhaal. Er is weinig poespas, het draait om het spannende verhaal. Dit kan je jammer vinden, maar het is stiekem ook erg lekker om geen tal van verhaallijnen te moeten onthouden. Zeker voor ya-publiek zorgt dit ervoor dat de vaart flink in het verhaal blijft, al kan het voor volwassen fans van het genre een beetje dun aanvoelen zonder al die poespas.

To Kill For is het spannende en bloederige tweede deel van de serie en ik zat op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen. Het grootste nadeel aan de Street Academy-serie vind ik dat het een serie is. Ik vlieg zó door de boeken heen en ze eindigen steeds met een flinke cliffhanger: dit is niet goed voor mijn geduld. Gelukkig is het derde deel van de serie al aangekondigd voor dit najaar!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/to-kill-for-street-academy-2-chinouk-thijssen/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer