Spannende YA-thriller vol hedendaagse thema's

Iris Windmeijer 20 juli 2024
Shay, Tatum, Maeve, Gigi en Aysegül hebben niet veel, maar ze hebben er wel alles voor over om toegelaten te worden tot Street Academy. Samen trainen ze voor de audities, maar dan lijkt iemand het op hen gemunt te hebben. To lie for is een spannende YA-thriller waarbij je nagelbijtend zit te lezen.

Net als in haar Truth or Dance-thrillers, heeft de danswereld Chinouk Thijssen ook geïnspireerd bij To lie for. Alleen een ander genre: Shay, Tatum, Maeve, Gigi en Aysegül doen aan streetdance. Het boek bevat een bijpassende playlist, en in veel scènes wordt er gedanst. Er zijn lessen, audities, en de meiden starten een TikTok account om hun moves te laten zien. Ik krijg heel veel moderne Step Up-vibes hiervan!

Maar het boek bevat een hoop interessante, moderne thematiek. Shay, Tatum, Maeve, Gigi en Aysegül hebben niet veel: ze wonen bij elkaar in de buurt, maar ook onderling zijn de situaties verschillend. Dit lees je ook door de verschillende perspectieven van de karakters. Niet alle ouders werken en ze hebben het niet makkelijk. Dansen is voor hen dé manier om te ontsnappen. Maar in To lie for geeft Thijssen een inkijkje in de wereld die ze willen ontsnappen. Hierdoor opent het boek je ogen voor armoede in Nederland, een thema waar toch vaak een taboe op zit.

Shay, Tatum, Maeve, Gigi en Aysegül willen auditie doen voor Street Academy, een prestigieuze dansopleiding. Maar iemand probeert hen tegen te houden, en ze worden bedreigd. Niets is wat het lijkt, en het boek opent sterk: op een begrafenis van een ongeluk – een die misschien een moord kon zijn. Je weet niet wie de meiden bedreigt en ik zat To lie for ademloos te lezen. Het boek eindigt ook met een enorme cliffhanger…

To lie for is een spannende YA-thriller waarbij je nagelbijtend zit te lezen, maar die ook je ogen opent voor belangrijke thema’s. Step Up meets belangrijke, hedendaagse thematiek en een heel sterk boek voor jongeren!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/to-lie-for-street-academy-1-chinouk-thijssen/

Meer recensies van Iris Windmeijer