Wegdromen én praktische informatie over treinreizen

Iris Windmeijer 19 juni 2024
Hou jij van reizen en ben je op zoek naar een fijne manier voor slow travel? Dan is treinreizen een aanrader. In het boek Tussen de rails van Sander groen staan 35 treinreizen in Europa: van België tot de Baltische Staten tot Servië.

Inmiddels weten veel mensen dat de trein naar Parijs, Londen en Berlijn een goede optie is. Maar wat als je nog verder gaat? In Tussen de rails zijn de bestemmingen divers, én een stukje verder. Het is soms een aantal dagen reizen, maar wanneer je reist met de trein is de reis een deel van je avontuur.

De bestemmingen zijn door heel Europa: je kan dichtbij huis blijven en van België naar Duitsland reizen, of van noord naar zuid in Groot-Brittannië. De opties zijn eindeloos! Met dit boek laat Groen dat ook zien: het treinreizen hoeft niet beperkt te blijven tot de bekende bestemmingen, maar the sky is the limit. Zelf ga ik komende zomer naar Mallorca op vakantie en zelfs op dat eiland staat een treinreis aangeraden. Die heb ik dus meteen genoteerd! Het boek is dus ook leuk als je ergens op een bestemming bent en daar een prachtige treinreis wil maken. Maar let op: dat smaakt snel naar meer!

Ik ben groot fan van reisboeken die praktisch én persoonlijk zijn, en dat is ook het geval bij Tussen de rails. Groen vertelt over zijn reis, waardoor je zelf mee kan dromen naar de trein en naar de eindbestemming. Zijn stijl is gedetailleerd, beschrijvend maar ook met soms humor en spanning. Hierdoor leest het lekker weg.

Daarnaast staat het boek vol praktische tips. Van de lokale reisplanners tot de beste en goedkoopste manier om tickets te kopen: je kan na het lezen meteen zelf aan de slag met je reis plannen. Er wordt ook aangegeven in welke periode je kan reizen, of accommodaties onderweg. Ook staan er meerdere lijstjes in het boek: de 10 mooiste spoorweghotels, treinromans of spoorwegmusea. Genoeg informatie dus, je raakt niet snel het spoor bijster!

Het maakt niet uit of je houdt van wegdromen met reisverhalen of dat je daadwerkelijk een treinreis (of meer!) wilt plannen: Tussen de rails leest als een trein. Ook een heel fijn boek om soms op te pakken en over één bestemming te lezen, bijvoorbeeld als je in de trein zit. Zo droom je weg naar de Trans-Azië express of de Bergensbanen van Bergen naar Oslo!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/tussen-de-rails-sander-groen/
Dit boek heb ik ontvangen via de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer