Sterk verhaal over online pesten én vriendschap

Iris Windmeijer 06 september 2024
Als Tilde ontdekt dat haar slechte schoolfoto op een Instagram-account staat dat Ugly Girls heet, gaat ze aan zichzelf twijfelen. Al snel zijn alle meisjes op school bang om op het account te komen staan. Ugly Girls gaat over pesten, over vriendschap en de online wereld.

Ugly Girls wordt verteld vanuit drie perspectieven: Tilde, Eleni en Jasmine. Ze zijn klasgenoten, maar geen vriendinnen. Door de korte hoofdstukken wordt er snel gewisseld van perspectief en leest het verhaal heel snel weg.

Normaal hebben Tilde, Eleni en Jasmine niet zo veel met elkaar te maken. Maar wanneer ze alle drie op het account van Ugly Girls komen te staan, zinnen ze op wraak. De gevolgen van online pesten worden heel duidelijk gemaakt door de gevoelens van de drie meiden – en van de rest van de meiden op school. Iedereen wordt steeds bewuster van de constante mogelijkheid dat iemand een foto van ze maakt. Hierdoor probeert iedereen constant op z’n best te zijn: in de makeup, goede kleding aan, rechtop staan, etcetera.

Dit is kenmerkend voor de samenleving, waarin meiden en vrouwen altijd worden geacht om er goed uit te zien en op hun best te zijn. Hoe vaak wordt er niet gezegd ‘lach eens, dan zie je er veel leuker uit’? Het boek Ugly Girls kaart een veel breder probleem aan dan alleen deze specifieke Instagram-pagina.

De meiden gaan samenwerken om er achter te komen wie achter het Instagram-account zit. Dit zorgt voor grappige scènes en een opbloeiende vriendschap. Uiteindelijk blijkt dat de meiden op school sterker staan als ze samenwerken. Het is geen grote verrassing wíe achter het account zit, maar ook daar zit weer een verhaal achter, waardoor het boek je constant aan het denken zet.

Ugly Girls weet op een krachtige manier een hele belangrijke kwestie aan te kaarten. Het verhaal leest snel weg, maar weet laat wel een indruk achter!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/ugly-girls-johanna-lindback-sara-ohlsson-lisa-bjaro/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer