Uniek inkijkje in het politieke klimaat van de VS

Iris Windmeijer 20 juli 2024
Amerika-correspondent Michiel Vos vertelt in Vos in de VS over zijn tijd in de Verenigde Staten, het politieke milieu en de veranderingen in de samenleving. Als Nederlandse jongen uit Maastricht nam hij afscheid van zijn moederland, trouwde in een bekende Amerikaanse politieke familie en werd hij Amerikaan.

Vos is niet alleen regulier Amerika-correspondent, maar kan door zijn connecties een uniek inkijkje geven in de Amerikaanse politiek. Zijn schoonmoeder is namelijk Nancy Pelosi, een prominent politicus van de Democratische Partij. Hierdoor komt Vos op plekken waar niet iedereen komt. Van het kerstfeest van George W. Bush tot de opkomst van Obama tot de bestorming van het Capitool in 2021 (waar zijn schoonmoeder zelf binnen in het pand was): Vos was erbij. Het is interessant om te lezen over al deze evenementen. De vertelstijl is levendig en door de mix van Engels en Nederlands taalgebruik heb je het gevoel dat je er zelf ook bij bent.
Ook zijn er veel vergelijkingen met films en literatuur: van Rambo tot Dickens. Hiermee weet Vos in de VS een levendig beeld te scheppen van het land waar we allemaal wel een mening over hebben.

Door deze insiders positie heeft Vos een hele interessante blik op de Amerikaanse samenleving. Maar hij is ook een outsider: hij zal altijd een immigrant blijven. Terwijl hij zich aanpast aan zijn nieuwe land, spreekt hij andere immigranten zoals Paul Verhoeven. De vraag is en blijft ‘Hoeveel Nederlander blijf ik en hoeveel Amerikaan word ik?’ Immigreren is een constante balans vinden tussen je oude en je nieuwe thuisland en de gebruiken in dat land.

Er zit een wereld van verschil tussen Nederland en de VS. In vergelijking met de grootmacht is Nederland maar een klein landje, waar veel Amerikanen niet per se vaker van hebben gehoord, of alleen Amsterdam kennen. Wel zijn ze bekender met Europa, wat ze vaak het oude Europa noemen. Dit Europa kent een warme, sociale kant die je niet ziet in het New York waar Vos opereert. Er zit vooral een groot verschil in hoe belangrijk werk is. In de VS draait alles om werk, verkopen en hogerop komen. Dit wordt uitgelegd aan de hand van ‘samen lunchen’. Het is interessant om deze en andere verschillen te lezen. Toch is het belangrijk om te realiseren dat de VS van Vos niet representatief is voor héél de VS: er zijn veel onderlinge verschillen. Je plek in de Verenigde Staten is namelijk te koop: als je maar geld hebt.

Geld, positie en macht zijn een van de redenen dat het land zo verdeeld is geraakt. In Vos in de VS lees je over de tijd, hoe het land veranderde en hoe niet iedereen mee kan komen. De American Dream werkt alleen voor de elite, en in het land van de onbegrensde mogelijkheden is het iemand anders fout als je niet kan krijgen wat je hartje begeert.

Er wordt veel gepraat over ’they’: mensen wijzen naar elkaar. Zo wordt het me door dit boek een stuk duidelijker waarom Trump aan de macht kon komen, en waarom het Capitool bestormd werd. Deze gebeurtenissen kwamen niet uit de lucht vallen: de verdeeldheid was er al. Dit werd mij pas echt duidelijk door dit boek, waarbij Vos zijn verhaal duidelijk opbouwt.

Vos in de VS is een heel interessant en uniek inkijkje in de politiek van de VS, waarbij Vos met een nuchtere, Hollandse blik laat het zien hoe het (politieke) landschap de afgelopen 20 jaar is veranderd. Een aanrader voor ieder die geïnteresseerd is in de Amerikaanse politiek!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/vos-in-de-vs-michiel-vos/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer