Nederland in 1800

DE LOTGEVALLEN VAN FERDINAND HUIJCK
DOOR
JACOB VAN LENNEP.
Geschreven in 1840.
Eerder las ik Lopen met van Lennep (De zomer van 1823) en was ik aangenaam verrast door zijn schrijfstijl en zijn beschrijvingen van Nederland in 1823. Misschien was dat wel hét boek waardoor ik zo geïnteresseerd raakte in de 19e eeuw.
Dít boek is een bildungs roman die zich afspeelt in de 18e eeuw maar de zeden en gewoonten verschilden toen niet veel van die begin 19e eeuw.
Met een mooie inleiding door Marita Mathijsen.
De jonge welgestelde Ferdinand komt terug van zijn reis naar Italië en zodra hij in het Gooi aankomt begint zijn avontuur.
Het boek heeft 533 pagina's en deze uitgave heeft de deftige taal uit die tijd overgenomen en dat was wel even wennen.
Brok geschiedenis over de piraterij.
Prachtig beschreven vond ik het avontuur op de Zuiderzee dicht bij Durgerdam op een zeilboot.
En in de laatste hoofdstukken de avonturen op Terschelling.
Het boek geldt als één van de klassiekers in de Nederlandse literatuur.

Hou je van historische romans dan is dit een must.

Jacob van Lennep (1802 ~ 1868) was niet alleen schrijver maar ook Rijksadvocaat, Tweede Kamerlid, historicus en vertaler.

Meer recensies van irma-2911