Klaasje Zevenster, 160 jaar geleden was het leven wel ff anders dan nu.

irma2911 25 augustus 2024
DE LOTGEVALLEN VAN KLAASJE ZEVENSTER
JACOB VAN LENNEP 1802- 1868

De lotgevallen van Klaasje Zevenster lijkt een historische roman, maar is dat niet want ten tijde van het verschijnen was het zeer actueel.
Jacob van Lennep was een geniaal man, las op zijn 3e, schreef gedichtjes op zijn 5e. Van welgestelde komaf met een goed stel hersens.
In dit boek kaart hij de dubbele moraal, vooral ten koste van vrouwen, aan van die tijd. In het eerste hoofdstuk maak je kennis met een stel studenten in Leiden waarbij op een avond een vondeling gebracht wordt in een doos. Wat te doen met dit kindje wat ze Klaasje Zevenster noemen? Ze brengen het niet naar het weeshuis. We lezen dat Klaasje opgroeit bij een min en haar peetvaders zorgen voor goed onderwijs. We maken kennis met Klaasje als ze klaar is met school en een plek voor haar gezocht wordt wat bij haar stand hoort. En dan ontstaat pas echt hét verhaal. Wat dat is vertel ik niet, maar weet dat je onderdompelt in de dubbele moraal en ongeschreven regels om de standsverschillen te behouden en dat je je het lot van Klaasje aan gaat trekken.

Jacob van Lennep beschreef het tot in detail, inclusief verhandelingen over maatschappelijke vraagstukken, literatuur, de klassieken, kleding, interieur, de natuur, het reizen. Herschrijfster Gera de Bruijn heeft daarvan veel weggelaten om het voor de moderne lezers aantrekkelijker te maken (2018). Wat mij betreft misschien wel jammer, want Jacob van Lennep kan dat juist zo goed en legde daarmee onze Nederlandse geschiedenis vast.
Het boek, waarmee Jacob van Lennep een aantal zaken aankaartte, zoals gedwongen prostitutie, deed een hoop stof opwaaien in 1866.
Als ik het sterren mag geven, dan is het 5 van 5! *****
Misschien moet ik eens op zoek naar een biografie over Jacob van Lennep. Die man is zelf een boek waard.
Ik lees momenteel veel boeken die zich afspelen in de 19e eeuw of toen geschreven zijn. Ik vind het leuk om die verhalen met elkaar te verbinden in mijn hoofd.

Meer recensies van irma2911