Amsterdam 1848 1894

irma-2911 26 juni 2023
Waarachtige volksvrienden beschrijft de opkomst van de socialistische arbeidersbeweging in Amsterdam; de stad die sindsdien is blijven gelden als bakersmat en bolwerk van het socialisme in Nederland. Tegen het decor van een wereldstad op dorpsformaat ontwikkelden de vroege socialisten van Amsterdam een eigen sociale wereld, waarin de revolutionaire parolen van het internationale socialisme met lokale tradities en gebruiken versmolten tot een unieke strijdcultuur en een specifiek Amsterdamse socialistische mentaliteit.
Tot zover het eerste deel van de flaptekst.
Dennis Bos, historicus, duikt diep in de geschiedenis van Amsterdammers, mannen en vrouwen in deze tijd. Het boek is levendig, betrokken en toch houdt de schrijver gepaste afstand om het totaalbeeld te laten zien. Van de colporteurs en diamantslijpers via Klaas Ris tot Ferdinand Domela Nieuwenhuis tot Troelstra. Van damoproer via palingoproer naar de oprichting van de SDAP.
Zeer leesbaar dit boek, wat geen romannetje is. Maar iedere echte Amsterdammer zou deze informatie over Amsterdam moeten weten. En datzelfde geldt voor iedere socialist en anarchist. We kunnen er van leren. Met dank aan de schrijfster Conny Braam. Door haar las ik dit boek.

Meer recensies van irma-2911