Over de muur

Irma68 23 mei 2020
De val van de muur en de beperking van de vrijheden in voormalig Oost-Duitsland zijn bij iedereen wel bekend, maar wat dit boek doet is deze gebeurtenissen dichter bij brengen door de persoonlijke geschiedenis van een familie te vertellen. Het is veel meer dan alleen het verhaal van een spionne in Oost-Berlijn, maar vooral ook een verhaal over hoe mensen omgaan met onderdrukking, gebrek aan vrijheid, het gevoel continue op je hoede te moeten zijn en de (langdurige) gevolgen van geen contact met je familie kunnen hebben. En dat allemaal verweven met stukken daadwerkelijke geschiedenis, zonder dat het ook maar een moment saai of te veel een opsomming van details wordt. Voor mij zorgt het ervoor dat het de historische gebeurtenissen van deze periode menselijker maakt, waardoor het meer blijft hangen en je niet los laat. Ongemerkt kwam dan ook steeds het nummer van het Klein Orkest in me naar boven tijdens het lezen.

Meer recensies van Irma68