Boeiend en fascinerende inkijk in de 18e eeuw

Irma68 22 september 2021
Het boek Rooswijk 1740 is een fascinerend en boeiend boek over een VOC schip in de 18e eeuw. Het laat je op een verhalende manier kennismaken met een deel van de bemanning van het schip De Rooswijk dat in 1740 zinkt voor de kust van Engeland. Deze verhalen zijn grotendeels geromantiseerd, maar wel gebaseerd op waargebeurde feiten en historisch en genealogisch onderzoek. Door deze aanpak kun je je heel goed inleven in het leven van die tijd in Nederland, het meevaren op een VOC schip en de kou in die tijd (kleine ijstijd). Daarnaast wordt je meegenomen in hoe de opgravingingen zijn gegaan onder de moeilijke omstandigheden van archelogisch onderzoek op 26 meter diepte in de zee.
De manier van schrijven boeit heel erg, en ik werd er echt door meegenomen. Een gemiste kans vind ik dat de foto’s in het boek grijs en op het gewone papier zijn afgedrukt. Ze zijn daarom niet zo mooi en soms is het zelfs moeilijk te zien wat er op staat. Toevoeging van een aantal ‘foto’ pagina’s was absoluut van toegevoegde waarde geweest. Ook zijn sommige verhalen soms misschien wat ver gezocht (de liefde van de chirurgijn voor het amputeren van ledematen), maar toch zeker een aanrader voor liefhebbers van geschiedenis, het leven in de 18e eeuw en archelogie.

Meer recensies van Irma68