Recensie: Book Lovers - Emily Henry

Iselleleest 24 augustus 2024
New Yorkse literair agent Nora Stephens is het tegenovergestelde van de stereotiepe romcom-heldin. Ze is stoer, heeft een scherpe tong en zoekt beslist niet naar ware liefde. Ze zou echter alles doen voor haar zus, zelfs een zomer doorbrengen op het platteland. Daar aangekomen loopt Nora uitgerekend de norse redacteur Charlie Lastra uit New York tegen het lijf. Dat zou een leuk toeval zijn, ware het niet dat ze elkaar al eerder hebben ontmoet voor werk... en dat was allesbehalve gezellig.

'Clichés moeten ergens vandaan komen en blijkbaar dansen vrouwen al sinds mensenheugenis met sexy architecten annex timmermannen op krakerige countrymuziek aan de rand van een pittoreske vallei die in schaduwen wordt gehuld, begeleid door krekels die meezingen als een stel violen.'

'Book Lovers' voor boekenliefhebbers. Dát kan bijna niet misgegaan. Voeg daar nog de Enemies to Lovers-trope aan toe en je hebt een match made in heaven. Tenminste, dat vind ik.

In 'Book Lovers' brengt Nora Stephens ons naar Sunshine Falls, in North Carolina. Het toneel waar zij een lijstje van haar zusje mag gaan afvinken. Een lijstje met verschillende opdrachten om Nora uit haar comfortzone te trekken. Het is dít lijstje dat ervoor zorgt dat haar pad dat van Charlie Lastra kruist. Hij vindt haar een luxepoppetje. Zij vindt hem net zo subtiel als een antiek pikhouweel. En dan is daar óók nog die blonde halfgod - Shepherd - met zijn sexy knipoog en filmsterrenglimlach. Pak de popcorn er maar bij!

Emily Henry heeft een vlotte, kleurrijke en beeldende schrijfstijl waar je vrolijk van wordt. De haarscherpe dialogen zijn hilarisch en hebben een hardop grinniken-garantie. Maar er is ook ruimte voor een diepere laag. Zo zorgen herinneringen uit het verleden ervoor dat je Nora steeds beter gaat leren kennen, waardoor je steeds meer met haar meeleeft.

'Book Lovers' is een heerlijk feelgood-verhaal. Het is gewoon de waarheid, die er als vanzelf uit komt, als een vleugje rook, een zucht, een bloesempje in een windvlaag die miljarden bloesems meevoert. En als feelgood de lente was, dan staat 'Book Lovers' gelijk aan hoogzomer. Écht een aanrader! ****

Meer recensies van Iselleleest