Recensie: Het Italiaanse eiland 1 - De geheimen van het Italiaanse eiland - Barbara Josselsohn

Iselleleest 28 juni 2024
New York, 2018. Na het overlijden van haar oma Lucy krijgt Mia een brief onder ogen van een advocatenkantoor in Rome. Lucy wordt in verband gebracht met een object dat tijdens de Tweede Wereldoorlog is verdwenen uit een kasteel op een eilandje in de Middellandse Zee. Haar oma heeft Mia nooit verteld over haar verleden, laat staan over een oud Italiaans kasteel.

Italië, 1943. Annalisa reist in het geheim met haar twee jongere zussen naar het eiland Parissi, om de rijke Patricio Parissi om hulp te vragen. Wat ze niet verwacht is dat ze op het eiland haar passie zal ontdekken, verliefd zal worden en plotseling alles achter zal moeten laten wat haar lief is.

'Je bent te ver weg om vast te houden, te dichtbij om te weerstaan, te sterk, maar niet te sterk om weg te moeten gaan. Ik verlang naar je, buig voor je, omhels je op afstand, mijn ster, mijn muze, mijn woorden, mijn muziek.'

Buongiorno. Buongiorno. 'De geheimen van het Italiaanse eiland' brengt ons van Manhattan naar Castello di Parissi. Ook bekend als Castello del Poeta, het kasteel van de dichter. Een zestiende-eeuws stenen kasteel op een heuvel op Isola di Parissi, een eiland aan de westkust van Italië.

Daar aangekomen, aan de zijde van Mia, maken we kennis met Leo Bonetti. Een echte adonis. Ze vormen samen een duo in hun zoektocht naar antwoorden. Ieder met hun eigen persoonlijke beweegredenen.
Mia wil de naam van haar oma zuiveren en haar oma droeg een geheim met zich mee. Ze liet voor Mia een puzzel met veel ontbrekende stukjes achter.

Terwijl heden en verleden elkaar afwisselen wordt al snel duidelijk dat de oma van Mia een gesloten leven geleid heeft. Ze heeft nooit over haar verleden gesproken en dát vond ik best bijzonder. Ook de toevalligheden en de soms snelle ontwikkelingen zorgden ervoor dat ik het verhaal niet altijd geloofwaardig vond. Wél leest het boek heerlijk vlot. Perfect voor in het zonnetje.

Het is een verhaal over je ergens thuis voelen, over de moed hebben om door te gaan als je erachter komt dat het met je thuis en je familie anders zit dan je dacht. Een verhaal over het leven, over kunst en over de liefde. Het smaakt naar meer. ***

Meer recensies van Iselleleest