Recensie: Ogen van de draak - Stephen King

Iselleleest 26 juli 2024
Koning Roland is vermoord, en zijn eerste zoon en erfgenaam, Peter, wordt beschuldigd van deze gruwelijke misdaad. Maar Peter is er ingeluisd, aan de kant gezet door de boosaardige tovenaar Flagg zodat zijn jongere broer Thomas zijn plek kan innemen.

Opgesloten in de koninklijke gevangenis bereidt Peter nu een gedurfd ontsnappingsplan voor, vastbesloten te vechten voor zijn troon. Maar het zal waarschijnlijk nog jaren duren voordat hij kan ontsnappen, en het ook echt kan opnemen tegen Flagg...

Dit is Kings eerste echte klassieke fantasyroman, en speelt zich af in de wereld van zijn magnum opus, De donkere toren. Deze luxe editie verschijnt ter ere van het 40-jarig jubileum en bevat de oorspronkelijke illustraties van David Palladini.

'Het enige dat ik verlang is dat je bij alles wat je doet zult proberen te denken aan de beschaafde kant van je aard.'

Uitgeverij Luitingh-Sijthoff heeft zichzelf weer overtroffen! Deze Limited Edition van deze King klassieker is een lust voor het oog. Een echte Beauty. Mét een hoofdletter.

Dit keer dompelen we ons onder in het fantasy-genre. Wat dát betreft is Stephen King van alle markten thuis. Met recht een meesterverteller. En in dit boek brengt hij ons naar het koninkrijk Delain. Dat geregeerd wordt door een koning, koning Roland, die twee zoons had. Zijn oudste zoon, Peter, loog zelden en bedroog nooit een ander. Peter was slim en welwillend, rijzig en knap. Hij leek op zijn moeder. Zijn jongste zoon, Thomas, was niet bepaald een goede jongen, een trieste jongen en ook een onzekere jongen. Vaak een jaloerse jongen, maar een slechte jongen was hij niet. Hij was alleen niet bestand tegen Flagg, de magiër. Waardoor Peter opdraait voor de moord op zijn vader. Hij wordt opgesloten in een toren met servetten én een poppenhuis. Dáár gaat dit verhaal over. Een verhaal voor Kings beste vriend Ben Straub en zijn dochter Naomi King.

Dit verhaal leest als een sprookje. Een vertelling. Het kabbelt en is duidelijk een van de eerdere werken van King. Helaas pakte het mij niet. En soms vond ik het een draak van een boek. Tóch vond ik het wel geweldig in elkaar zitten. Zéér fantasierijk. ***

Meer recensies van Iselleleest