Recensie: Opgesloten - Gillian King

Iselleleest 31 juli 2024
Het is vier jaar geleden dat Nora’s tweelingzus spoorloos verdween. Net als elk jaar gaat Nora naar de plek in het bos waar Emma’s fiets werd aangetroffen. Maar dit jaar is ze niet alleen. In de verte staat een man naar haar te kijken en Nora heeft er direct een slecht gevoel bij.

De volgende dag ontvangt ze een briefje. De man weet wat er met haar zus gebeurd is en vraagt Nora om hem te ontmoeten. Maar is het wel verstandig om met hem af te spreken?

'Wil je weten wat er met je zus is gebeurd? Ga nu naar het bos. Loop naar de plek waar de fiets van je zus is gevonden. Kom alleen. Vertel niemand over deze brief. Als je dit negeert, zal je nooit de waarheid weten. Je krijgt slechts één kans.'

Gillian King kennen we natuurlijk als de koningin van de Realgood. Maar dít keer heeft ze zich over een ander genre gebogen: een YA-thriller. Ik kan je alvast verklappen: het smaakt naar meer!

In 'Opgesloten' volgen we Nora. Nora is 16 jaar oud en loopt sinds de verdwijning van haar tweelingzus, Emma, met haar ziel onder haar arm. Ze voelt heel sterk dat haar zus nog in leven is. Maar wáár is ze?

Tik. Tak. Tik. Tak.

Gillian King heeft een heerlijke schrijfstijl. Met haar vlotte, filmische manier van schrijven, hoef je totaal geen moeite te doen om het voor je te zien. Ze weet de emoties en sfeer in woorden te vangen. Je proeft het tussen de regels door. Onheilspellend. Bloednerveus. Onveilig.

'Het geluid van voetstappen die steeds dichterbij komen, zorgt ervoor dat ik me niet meer durf te bewegen. Hij komt eraan.'

Tik. Tak. Tik. Tak.

De dreiging is haast tastbaar. De spanning om te snijden. En de korte hoofdstukken nodigen uit om door te lezen. Nog één hoofdstuk dan. En nog één. Tót op een gegeven moment mijn ogen sneller gingen dan mijn hoofd de woorden kon verwerken.

Tik. Tak. Tik. Tak.

De ontknoping zat geweldig in elkaar. Groots. Al kon ik Nora ook wel even door elkaar schudden. Zó naïef. Maar ach, dat heb ik haar vergeven. Ze is immers pas 16 jaar oud.
Wat een heerlijk verhaal! En wat ontzettend knap dat Gillian King ervoor gezorgd heeft dat dit korte verhaal tóch zo volledig aanvoelde. ****

Meer recensies van Iselleleest