Recensie: Such Charming Liars - Karen M. McManus

Iselleleest 26 september 2024
Kat en haar moeder Jamie zijn altijd met z'n tweetjes geweest – behalve tijdens het 48 uur durende huwelijk van Jamie, toen Kat heel even een stiefbroer had: Liam. Sinds de dramatische scheiding heeft Kat Liam niet meer gezien.

Als Jamie - een juwelendief die op het rechte pad probeert te komen - voor haar laatste klus de miljardair Ross Sutherland op zijn verjaardagsfeest gaat beroven, besluit Kat mee te gaan. Tot hun grote verrassing zijn Liam en zijn vader Luke ook aanwezig, met net zulke criminele plannen als Jamie en Kat. Wanneer een van de Sutherlands op het feest sterft, blijken Kat en Liam zelf ook gevaar te lopen en lijken ze alleen elkaar nog te kunnen vertrouwen. Of toch niet?

'Het punt is namelijk: je realiseert je pas dat je bent geknapt als je je breekpunt al ver bent gepasseerd.'

In 'Such Charming Liars' maken we kennis met Kat aka Katrina Quinn. Al gaat ze ook weleens als Sophie Hicks-Hartwell door het leven. Ze is níét omringd met fijne rolmodellen en dat maakt dat Kat een turbulent leven achter de rug heeft. Haar rugzakje is aan de zware kant en ze is nog maar 16 jaar oud. Ze is gevormd onder de vleugels van Jamie en Gem - de 'Keiharde ouwe tang'.

Aan de zijde van Kat maken we kennis met de ex van Jamie. Of zoals Jamie hem omschrijft: dat waardeloze stuk vreten van een Luke Rooney. En zijn zoon Liam. Twee figuren die ze er ab-so-luut niet bij willen hebben tijdens hun laatste klus op de Sutherland-compound.

Kat en Jamie zijn namelijk de Gilmore Girls van de oplichterswereld. Ze hebben een missie. Nog één klus, voordat ze hun criminele leven gedag zullen zeggen. Maar als Jamie ziek op bed ligt, staat Kat er ineens alleen voor.

Een sieraad verdwijnt, een moord wordt gepleegd. Kat past haar plannen aan van plan b, naar plan c, naar plan d, naar plan s van Schietgebedje. Het resultaat is een heerlijke whodunit. Ietwat over de top, máár op een fijne manier.

Dit verhaal zit ontzettend goed in elkaar. Van plottwist naar plottwist. Een verhaal over onvoorwaardelijke liefde en gemorrel aan je comfortzone. Ik vond het (a) een heerlijk boek, en (b) ik heb er uitzonderlijk van genoten. ****

Meer recensies van Iselleleest