Recensie: Vel over been - Stephen King

Iselleleest 12 oktober 2024
Bestsellerauteur Michael Noonan is zichzelf niet meer na de plotselinge dood van zijn vrouw Johanna. Hij krijgt geen letter meer op papier. Overdag doodt hij de tijd met kruiswoordpuzzels, 's nachts wordt hij geplaagd door nachtmerries over Johanna en hun zomerhuis Sarah Laughs in Maine.

Ondanks die nachtmerries – of misschien wel juist vanwege de nachtmerries – besluit Michael naar Maine te gaan. Hij is ervan overtuigd dat hij eerst moet ontdekken wat Johanna hem probeert duidelijk te maken over Sarah Laughs, het dorp en zijn vijandige bewoners, voordat hij de draad van zijn leven weer op kan pakken...

'Verdriet is net een dronken gast die steeds weer terugkomt om je nog even een afscheidsomhelzing te geven.'

Stephen King was één van de favoriete auteurs van mijn vader. Zijn boekenkast staat er vol mee. De Poema-pockets. Híj was de reden waarom ik mijn eerste King oppakte. Híj was degene die mijn liefde voor de boeken van King aanwakkerde.

Twee jaar lang mocht ik vol trots Stephen King Ambassadeur zijn. 'Vel over been' is het laatste boek van King waar ík iets van 'moet' vinden. Hierna lees ik zijn boeken gewoon voor mijn plezier.

Wat is 'Vel over been' een heerlijke editie geworden. Deze uitgave heeft iets huiveringwekkends. Het geeft een unheimlich gevoel. Perfect voor tijdens spooktober.

'ANGST --> Alarm, Neem, Grote, Stappen, Terug'

Het is een bloedhete dag in augustus 1994 als we kennismaken met Michael Noonan. Hij wordt ook wel Mike of Mikey genoemd. En hij brengt ons van Derry naar Sara Laughs. Waar nachtmerries waarheid worden.

'Het belangrijkste wat je over geesten moet weten, is misschien wel dat wat je het eerst ziet, wat je het eerst denkt... dat is meestal waar.'

Het is alsof King praat op papier. Vlot. De onderhuidse spanning is háást voelbaar. Trance en werkelijkheid wisselen elkaar af. Met easter eggs naar De buitenstaander. Een boek dat bíjna 20 jaar later zou verschijnen. Míjn favoriet van King, tot nu toe.

'Vel over been' is spannend, spooky, mysterieus. Maar ook hartverscheurend en hartverwarmend tegelijk. All the feels. Wat bijzonder is, voor een King. Nou, dan is dát goed, hè? ****

Meer recensies van Iselleleest