Toxic

IsoldevdGoes 22 januari 2024
“Voor iedereen die de waarheid aankan. Ook over zichzelf. En sorry voor de shock die je nog dagen zult voelen na het lezen van de laatste pagina…” schrijft Mel Wallis de Vries op de eerste pagina van haar nieuwe boek genaamd: Toxic. Een spannende jeugdthriller met het hoofdthema ontvoering en met nog andere thema’s als jongens, vriendinnen, school en feestjes. Het leven van een dood normaal tienermeisje.

Op vrijdagavond, een dag voor haar verjaardag verdwijnt Charlie. Niemand weet waar ze is. De politie is een onderzoek naar de verdwijning van Charlie gestart. Charlie’s vriendinnen Stella en Isolde worden verhoord. En ook een paar mensen die op hetzelfde feestje zijn geweest als Charlie, Olaf en Romee, zijn verhoord door de politie. Maar spreekt iedereen wel de waarheid? Ondertussen tikt de tijd voor Charlie door. Ze heeft maar een bepaald aantal uur om te ontsnappen. Is zij het volgende meisje dat nooit meer terugkomt?

De schrijfster Mel Wallis de Vries heeft een hele vlotte en levendige schrijfstijl. Daarbij lezen haar boeken gemakkelijk en vlot weg. Ze is geboren op 8 februari 1973 in Leiden. Ze deelt veel leuke weetjes over zichzelf op haar eigen website, zoals haar slechtste vak op de middelbare school: wiskunde. “Ik had een dikke onvoldoende op mijn eindexamen”. Zo komt ze ook dichterbij de jeugd te staan. Ze heeft in 2005 haar eerste boek uitgebracht; Uitgespeeld heet dat boek. En in 2019 is haar boek Vals verfilmd. Deze film staat nu op Netflix. Met Vals won Mel Wallis de Vries in 2010 de prijs voor de Beste Vrouwenthriller. In 2011 werd het boek bekroond als de beste Crimezone YA-thriller. Vals is tevens haar best verkochte boek.

Ik ben altijd al fan geweest van de boeken van Mel. En het is Mel weer gelukt om een ijzersterk en super spannend verhaal neer te zetten. Het thema dat Mel meestal in haar boeken gebruikt is ontvoering, wat het natuurlijk mega spannend maakt. In Toxic was Charlie opeens verdwenen. Het motief dat veel voorkomt in vooral de verhoringen is “Wie heeft het gedaan?”.

In dit boek maken we vooral kennis met Charlie, zij is ook de ik-persoon. Charlie maakt het de lezer wel moeilijk om echt alles van haar te weten te komen in het verhaal. Ze zit tussen een flat en een round character in. We maken veel mee met Charlie in dit verhaal, maar of we nou echt alles weten over haar? De vriendinnen van Charlie, Isolde en Stella, zijn allebei een flat character. Ik kan ze makkelijk omschrijven. Charlie introduceert haar vriendinnen aan het begin van het boek. Maar dat is ook de enige informatie die ik te weten ben gekomen over deze twee meiden. De andere personages zijn Olaf, Romee, de moeder van Charlie, de vader van Charlie en Finn. We komen eigenlijk vrijwel niks te weten over hen.

Het boek is verdeeld in vier soorten verhaallijnen: het verhaal wat Charlie vertelt, de dagboekfragmenten, de verhoringen van de politie in de vorm van een aantal uitgeschreven geluidsopnamen, en als laatste de updates vanuit Charlie na de ontvoering. Alles wordt in de tegenwoordige tijd verteld. Doordat er een stukje van de ene verhaallijn komt en vervolgens weer een stukje van de andere verhaallijn, is er steeds sprake van flash forward.

Er wordt in dit verhaal veel gebruik gemaakt van ruimte. Om het spannend te maken worden alle interessante situaties goed geschetst, zodat de lezer alles meemaakt in zijn/haar hoofd. De schrijfstijl van Mel is ook heel beschrijvend. Dat is erg fijn, want zo snap je als lezer goed wat er gebeurt, en maak je als het ware alles zelf mee.

Wat een geweldig, spannend verhaal is dit, zeg! Vanaf de eerste bladzijde had het verhaal mij al helemaal te pakken. Wat een topboek!