Een unieke oorlogsroman over sterke vrouwen

issie_books 19 september 2024
In 1918, aan het einde van de Eerste Wereldoorlog, verlaat Jessie Carson haar baan bij de New York Public Library om in Frankrijk vrijwilligerswerk te gaan doen. Onder leiding van miljonair Anne Morgan helpt ze bij de Franse wederopbouw door kinderbibliotheken op te zetten in omgebouwde ambulances. Op een dag verdwijnt ze spoorloos. In 1987 stuit Wendy Peterson in de archieven van de NYPL op een verwijzing naar Jessie. Ze raakt gefascineerd door deze bijzondere vrouw en haar onderzoek onthult dat haar eigen leven en dat van Jessie op verrassende wijze met elkaar verbonden zijn.

Het verhaal bevat twee verhaallijnen die van Jessie en van Wendy, het verhaal komt traag op gang. Maar de verhaallijnen komen wel op een mooie manier samen. Maar zodra de verhaallijn van Jessie op gang komt grijpt die je bij de keel. Het verhaal emotioneert en is een eerbetoon aan de CARD in de Tweede Wereldoorlog. Ik had nog nooit gehoord van de CARD maar wow wat een sterke vrouwen. Ik vond het heel gaaf om in het dankwoord erachter te komen dat sommige personages zoals Jessie echte mensen waren.

Persoonlijk vond ik de verhaallijn van Wendy minder en had die minder in het verhaal voor mogen komen wat mij betreft. Ook voelde het aan het einde bij Wendy haar verhaallijn een tikkeltje afgekapt aan, een epiloog zou dit probleem hebben weggehaald, ook al is er nu wel ruimte voor deel 2.

Een boek met sterke feministische vrouwen die leven in een wereld die niet voor hen bedoeld is. Prachtig is de helende werking die boeken kunnen hebben en wat voor houvast het voor mensen kan bieden in oorlogstijd.

Een unieke oorlogsroman waarvan er maar één op de wereld bestaat, een echte aanrader voor liefhebbers van historische romans en voor liefhebbers van boeken.

Meer recensies van issie_books