Een adembenemend mooi boek

issie_books 20 augustus 2024
Nijmegen, september 1944. Moeder Antonia, de verloskundige die door de stad reist, en zussen Claar en Hanna, met hun eigen vorm van verzet, vormen een onverbrekelijke eenheid. Maar kan dat standhouden in tijden van oorlog?
Terwijl de spanning stijgt, volgen we de Amerikaanse parachutist Walter in de kolkende chaos van Operatie Market Garden.

Een indrukwekkend en aangrijpend boek over de Tweede Wereldoorlog wat bewijst hoeveel doorzettingsvermogen en veerkracht mensen toen nodig hadden. Het verhaal leest vlot weg en neemt je helemaal mee. Je leest vanuit vier personages, dit zorgt ervoor dat je een compleet beeld krijgt. Door alle feitjes en historische gebeurtenissen is het duidelijk dat de schrijfster de omgeving goed kent en goed haar research heeft gedaan.

De schrijfstijl van de schrijfster leest prettig weg en er is bewust voor gekozen om op de spannende momenten een hoofdstuk te laten stoppen waardoor je niet meer wilt stoppen met lezen. Ondanks dat het een wat zwaarder boek is zit er ook humor en romantiek in. Ook is de titel erg toepasselijk en komt deze op verschillende manieren terug in het verhaal.

Het boek raakt je in je diepste vezel van je lijf. Op een indrukkende wijze is het verzet beschreven en hoe mensen dat ieder op hun eigen manier deden. Maar ook dat je voor je familie altijd klaar staat om te helpen. Een echte aanrader voor liefhebbers van oorlogsromans zoals Het meisje met de halve ster. Het boek is gewoon een pareltje maar dan van de hoogste rangorde. Brenda Meuleman bewijst hiermee dat ze tot het topsegment behoort van de historische romans. Gewoon echt een must read voor elke Nederlander!

Meer recensies van issie_books