Ook een rechter is van vlees en bloed

Jaap Bakema 26 november 2023
Op de dag dat rechter Frank Wieland 70 wordt en (verplicht) met pensioen gaat, is het tien dagen na zijn meest besproken vonnis ooit. Op 4 juli 2019 leest hij het oordeel over Willem Holleeder voor: levenslang. Het Holleederproces heeft het land maandenlang in de ban gehouden. Het is een zaak met een dossier van meer dan 500.000 kantjes en meer dan 60 zittingsdagen. De rechter en de veroordeelde worden vaak in één adem genoemd.

Het is een boek dat zowel de kant vanuit de rechtelijke proces kant belicht als vanuit de persoonlijke kant.
Het leest als een trein waarbij je een inkijkje krijgt wat e.,e.a doet met de persoon die uiteindelijke de strafmaat moet bepalen al doet hij dit natuulrijk niet alleen.

Quote
Het is grappig wat er allemaal gebeurt als je de rechtszaal binnenstapt. Je komt de zaal binnen met dat hele dossier in je hoofd, en dan ontmoet je de verdachte. Ook de anderen komen met een vol hoofd binnen. De verdachte komt uit de cel en wordt

een beetje overdonderd. De advocaat wil het beste voor zijn cliënt. De Officier van Justitie wil straf. Je zou voor aanvang eigenlijk eerst een paar minuten stil moeten zijn. Even wachten met de aftrap zou goed zijn. Dat begint toch anders. Daarna kun je rustig een gesprek beginnen. Daar is het mij om te doen: contact is essentieel. Vanaf het eerste moment weet ik meestal of er bereidheid is bij de verdachte. Soms stuit je op een muur van verzet. Veel vaker willen mensen contact. Je krijgt terug wat je geeft. Als het goed gaat voelt het alsof ik samen met de verdachte in een bubbel zit. Dan lukt het mij me in de ander te verplaatsen en te ontdekken wat de achtergronden van zijn daden zijn. Dat zijn de goede zittingen!’

LEVENSLANG
Als je zo tegen straf aankijkt als Frank Wieland, is het een ramp om iemand levenslang te geven. Zeker in Nederland, het enige land in de Europese Unie waar een levenslange gevangenisstraf ook daadwerkelijk levenslang betekent. Toch deed hij dat drie keer. 'De eerste keer was op Curaçao. Daar spreek je recht in je eentje. Het was een jongen die drie mensen had vermoord. ‘Wat moet je nog meer doen om levenslang te krijgen?’, dacht ik. Dus ik veroordeelde hem. Deze jongen ging stuk toen ik het uitsprak. Ik had er meteen spijt van. Later heeft het Hof er gelukkig 30 jaar van gemaakt.’ Met Willem Holleeder was het anders. Of ik hier spijt van had? Holleeder heeft een eerlijk proces gehad en heeft zijn verhaal kunnen doen. Nu is hij in hoger beroep en misschien wordt het anders. Dat is ook prima. Ik ben overigens wel blij dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft bepaald dat levenslange opsluiting onmenselijk is. Na 25 jaar moet er een toetsing komen en kan gratie volgen. Verder stopt het leven niet als je de gevangenis ingaat. Je kunt je blijven ontwikkelen. Wat ik net zei over het boeddhisme: het leven is een stroom. Ik ben een steen in de stroom van Willem Holleeder. Hij heeft het ermee te doen. Die steen is zijn karma.’ Voor Willem Holleeder voelt de steen misschien als een rotsblok dat ongeveer de hele stroom afsluit. Relativeert de boeddhist in Wieland nu niet te veel? 'Nu begint het gesprek vervelend te worden', lacht hij. 'Maar nee. Het is waar natuurlijk. Het is een groot ding. Maar het is niet het einde. Ik hoop dat Holleeder dat gaat inzien. Wie weet kan hij een studie gaan doen, of leren mediteren! Ik heb gezien dat mediteren iedereen kan helpen. Het boeddhisme leert je te stoppen met het regisseren van je leven.'

Unquote

Ik vond bovenstaand op internet . Ik kan mij hier helemaal in vinden.

Kortom echte en aanrader.

Meer recensies van Jaap Bakema