Een kijkje in de keuken

Jaap Bakema 04 september 2023
Het is geeft vooral inzicht op welke wijze er gewerkt wordt zoals hoe je in contact komt met Al-Qaida. Het boek splitst zich in drie delen namelijk Brussel, Afghanistan en Londen.

In deel 1 Brussel gaat het vooral over wapens en op welke wijze deze geleverd worden aan diverse instanties. Naar alle waarschijnlijkheid zijn ook de wapens die gebruikt zijn bij de kaping van een Frans vliegtuig via Brussel naar Marokko gesmokkeld

Quote
Het is 1994. Een vliegtuig van Air France wordt gekaapt in Algiers, Algerije. De enige eis van de kapers: naar Parijs vliegen. Veertig uur en drie executies later stijgt het toestel op. De piloten maken de kapers wijs dat er onvoldoende brandstof is om Parijs te halen en landen in Marseille. Daar eisen de kapers drie keer zoveel brandstof als nodig is voor een vlucht naar Parijs. Maar zo ver komt het niet. Commando's bestormen het vliegtuig en doden alle kapers. De co-piloot springt uit de cockpit om de kogels te ontwijken. https://www.youtube.com/watch?v=_l1ytprsWnY
Unquote

Kortom, hoe het klein begint maar vooral groot wordt.

Het tweede deel gaat vooral over de trainingskampen in Afghanistan. Hier wordt uitgebreid stil gestaan op welke wijze deze mensen getraind worden en op welke wijze er explosieven gemaakt kunnen worden. Persoonlijk vond ik dit deel erg langdradig.

Het laatste deel speelt zich af in London waar op allerlei manieren informatie in te winnen met betrekking tot eventuele aanslagen.

Kortom een boek wat je mee neemt op de reis die wellicht velen hebben gemaakt.

Meer recensies van Jaap Bakema