Gruwelijk mooi

Jaap Lensen 19 september 2024
Wat maakt het leven de moeite waard wanneer je te maken hebt met een volk dat zich geen eenheid voelt?. Hoe overleef je conflicten binnen je eigen land, buurt, familie en gezin? Wanneer indoctrinatie van grote broer Rusland leidt tot tweespalt hoe waardevol en bestendig is dan vriendschap en liefde? En wat is liefde nu eigenlijk? Is bloedband niet sterker? Tot hoever kuub en mag je gaan wanneer je broer of je geliefde een foute kant kiest? En is iemand die zo fout en wreed is dan een totaal verdorven mens of lijken of blijven er toch nog menselijke eigenschappen over?
Deze thema’s komen door dit hele boek heen aan de orde. Het is prachtig en ontroerend, maar ook diep schokkend en confronterend. Omdat de existentiële vragen de lezer onbarmhartig ook confronteert met ons leven in onze relatief veilige cocon. Niets, geen enkel levensthema wordt uit de weg gegaan. Indringend wordt geschreven over liefde, trouw, loyaliteit, verraad enzomeer. Het is geen leuk boek om te lezen. Het hield me nog lang bezig na de laatste bladzijden. Wegleggen kon ik het niet. Ik vond het minstens zo goed als haar eerste boek ( rilka) en veel diepgaander dan de kat en de generaal.

Meer recensies van Jaap Lensen