een sociale thriller

Jaap Lensen 26 mei 2024
Een confronterend verhaal. En met een rechtse regering op komst uiterst actueel. Strenger straffen, rehabilitatie is een linkse hobby, mensen zijn slechten geneigd tot alle kwaad. De auteur hanteert perspectief wisselingen maar ik vind dat hij daarin niet helemaal consequent in is. Blijkbaar is het gegeven dat hij thriller schrijver is net wat belangrijker dan het sociale aspect wat meer door te voeren. Wat beweegt iemand echt om verschrikkelijke misdaden te doen? Wat beweegt iemand om rucksichloss daders die men niet kent te mishandelen of te piepelen? Met al die volgeschreven bladzijden raakt hij dit maar nauwelijks aan. Terwijl de pretentie van dit boek dit wel heeft. Het blijven wat oppervlakkige beschouwingen zeker ook van de hoofdpersonen. Daarbij is de grote hoeveelheid personen steeds weer in een ander hoofdstuk beschreven lastig om te volgen. Ik had voortdurend last omdat ik tijd nodig had wie dit nu ook al weer was.
Het is een heel mooi initiatief maar had beter uitgewerkt kunnenworden wanneer er minder actoren in beeld waren gekomen.

Meer recensies van Jaap Lensen