Biografie van Samiera

JAB1950 21 april 2021
Recensie, Dansen met slangen en vuur
Ik las de autobiografie van Samiera,’ Dansen met slangen en vuur.’
In dit boek wordt het leven beschreven van een vrouw die voor het artiestenvak is geboren. Het begint met een advertentie voor een buikdans cursus in 1980. Dit wil ik beseft zij. En waar een wil is, is een weg. Een lange weg van hard werken, optredens en avonturen.
Waarin, nadat zij is begonnen met professioneel buikdansen, haar act uitbreidt met vuurspuwen, over glas lopen, in glasscherven liggen en zij ook nog eens met een aantal slangen optreedt hoe spectaculair.
In deze biografie word je als lezer aan de hand meegenomen en laat Samiera het verloop van haar artiesten bestaan zien. Ze beschrijft haar optredens door het hele land, maar ook daarbuiten. Zij doet verslag van haar avonturen en natuurlijk ook haar bloopers. De ingenieuze oplossingen die zij bedenkt wanneer het met vuur spelen een hele enkele keer uit de hand dreigt te lopen. Zij bespeelt haar publiek met verve en oogst daarmee flink succes met haar solo-optredens. Met de slangen act haalt ze menig keer het nieuws en ze is dan ook overal een graag geziene en veel gevraagde artieste. In haar leven geen saaie momenten. Altijd weet ze zich weer aan te passen naar wat men van haar verlangt op feesten, partijen maar ook op tv. Zij houdt van haar leven als artiest, daar geeft ze zelfs een, rond de wereld, zeilreis voor op. De bühne en het optreden zitten haar in het bloed. Zij geeft ons met dit boek ook een inkijkje in het wereldje achter de schermen en laat ons meegenieten van wat zich daar afspeelt. Nadat de wereld in het nieuwe millennium sterk aan het veranderen is en het niet meer toegestaan wordt met haar geliefde slangen te dansen, besluit zij letterlijk en figuurlijk haar buikdans kostuum aan de wilgen te hangen, maar zeker niet haar artiesten bestaan. Deze sterke, gepassioneerde soevereine vrouw weet, ook dan weer, een bijzondere draai aan haar leven te geven. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Dank je wel Samiera voor het delen van jouw artiestenleven.
J©sé Bosma

Meer recensies van JAB1950