Stevig debuut

JAB1950 10 februari 2022
Recensie, ‘Het geheim van de Kristallen Maanbasis.’
Het debuut van schrijver Vincent J.Dancet.
Uitgekomen in Juni 2020.

Het verhaal begint tussen de ruïnes van Brussel, een stad in België van lang geleden. Gebouwen zijn verwoest en overwoekerd, de stad is in verval en ommuurd en staat daar als een soort van openluchtmuseum uit een ver verleden. Het leven gaat door en over in het hedendaagse en toekomstig geavanceerde technologisch tijdperk. In dit tijdperk dat ook zomaar in het nu neergeschreven kan zijn, is vrijheid een groot goed; Helaas, het is wel iets dat behoorlijk ingeperkt wordt door de controle die men over de burger heeft. Het gebruik van geavanceerde robots en laserwapens om de mens onder de duim te houden is, in dit technologisch tijdperk’ de normaalste zaak van de wereld. Toch heeft men ook niet gerobotiseerde manschappen, die hun uiterste best doen om de mens in het gareel te houden en zo nodig te bestraffen. Een geheime dienst staat dan ook altijd paraat op de achtergrond.
Ik stap in deze twee werelden en ga tijdens het lezen van dit boek op avontuur met de twee studenten de vrienden Alexander en Robbe beide 18 jaar.
Het moment dat ze beiden denken even te kunnen gaan genieten van hun vrijheid, komt hen duur te staan, Alexander gaat alleen verder, doet mee aan een wedstrijd voor uitvinders en daar krijgt hij te maken met verraad, onderdrukking en vliegen de valse beschuldigingen hem om de oren.
Maar hij houdt stand. Zijn wilskracht en doorzettingsvermogen redden hem.
De snelheid en de Bond achtige trucjes maken dit een speed debuut.
Ik wil bewust niets van de inhoud verklappen, omdat ik de lezer nieuwsgierig wil houden. Het boek heeft alle ingrediënten voor een aantal uren leesplezier. Voor mij was het lezen van dit avontuur even vermakelijk als spannend. Het is in mijn optiek, geschreven vanuit een jongensdroom. Het leest vlot weg en wanneer je van een filmisch avontuur houdt, is dit zeker een aanrader. Daarbij, maakt het Vlaamse taalgebruik en de speelse stijl van schrijven dat het boek op mij heel plezierig overkwam en goed leesbaar is. De rode draad die door dit verhaal loopt is dat Alexander uiteindelijk de opdracht krijgt om de uitvinding van zijn vader op de maanbasis weg te halen en deze naar de aarde te brengen om de mensheid te redden. Na behoorlijk wat tegenslag en omzwervingen, lukt hem dat. Eind goed al goed.
Een mooi avontuur met een goede afloop en een speels romantisch einde. Ik vond het verfrissend om te lezen. Dank je wel Vincent. J Dancet.
Ik kijk uit naar je volgend boek.
Dit boek krijgt van mij **** sterren.

Meer recensies van JAB1950