Marjanneke

JAB1950 16 mei 2021
Recensie: Historische roman ’Marjanneke stoer wijf.’
Schrijfster Anneliese Vonk-van der Zande.

Het boek vertelt over het gezinsleven van Marjanneke & Joost de Kleijn en hun kinderen.
In het voorjaar van 1884 reist Marjanneke met hun drie kinderen haar Joost achterna vanuit Schaijk in Brabant naar Dordrecht waar de vooruitzichten op werk en een betere toekomst liggen.
Dat valt niet mee en is in het begin best aanpassen, maar Marjanneke & Joost slaan zich er goed doorheen. In het boek word je een ruime inkijk gegeven hoe het leven er in die tijd toeging. De hondenkar nog in het straatbeeld en de was wordt gedroogd op de bleekweitjes. Het is een hard bestaan. Waarin zuinigheid met vlijt er zorg voor draagt dat alles op rolletjes loopt en er wordt hard gewerkt om het gezin draaiende te houden. Marjanneke draagt hier ook haar steentje aan bij. Zodra zij kan gaat ook zij uit werken.
De roodvonkepidemie treft het gezin op meedogenloze wijze en maakt dat ieder zijn verdriet op eigen manier verwerkt. Gelukkig hebben deze twee mensen een stevige basis en langzaam groeien ze weer naar elkaar toe. Joost & Marjanneke verhuizen binnen Dordrecht, zij starten een eigen bedrijfje dat goed floreert. Het gezinsleven en het geloof zijn de pijlers van hun bestaan. Toch nemen zij het moedig en weloverwogen besluit om terug te keren naar hun wortels. Terug naar het Brabantse land. En ook nu weer volgt stoere Marjanneke haar Joost.
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en heb, als plaatjesdenker ,genoten van de beelden die ik er op mijn netvlies bij kreeg.
Het boek krijgt van mij **** sterren.

Meer recensies van JAB1950