Het leven is keuzes maken

JAB1950 17 mei 2023
Ik las het boek Waterdragers, van auteur Carlita van Rossum 15-7-2023

Het hele leven is keuzes maken.

Wanneer Nathalie, de hoofdpersoon in dit verhaal, een keuze maakt om voor een man te gaan die haar niet kan geven wat zij van huis uit gewend is (liefde, warmte en stabiliteit zijn de pijlers uit haar jeugd) verandert er voor haar heel veel.
Behalve het feit dat ze de liefdevolle basis waaraan ze gewend is opgeeft, en alle vriendschappen op een laag pitje komen te staan, doet zij zichzelf zoveel tekort, maar ook haar ouders die haar altijd een veilige thuisbasis boden.
Zelfs de innige vriendschap met haar jeugdvriend en zielenmaatje Johnnie lijdt hieronder. Johnnie, die in een heel ander milieu is grootgebracht en nog steeds bezig is zijn weg te zoeken, maar er vanaf hun schooltijd altijd voor haar is, kan de pijn niet verdragen aan te moeten zien dat Nathalie zich zo laat behandelen; door een kille man, die voor de buitenkant gaat en haar geen liefde geeft. Die haar kleineert en voortdurend slecht bejegent, haar schuldgevoelens aanpraat en haar voortdurend in de gaten houdt.
Allebei hebben ze hun eigen lessen te leren hierin en dat allemaal op hun eigen tijd.
Johnnie is door omstandigheden grootgebracht door zijn oom, die hem geen stabiele basis kan geven, en vecht om een plek in dit leven te veroveren terwijl hij zijn gevoelens verdooft in de drugsscene met foute vrienden en zich ophoudt in een lugubere en duistere omgeving. Toch blijven beide jonge mensen met elkander verbonden en komen zij elkaar telkens weer tegen in dit leven; hun hechte vriendschap is hun stabiele verbintenis.
De relatie tussen Nathalie en haar kille partner houdt geen stand. Zij maakt de keuze om het niet langer te laten duren en laat hem los.
Dan komt Ash in haar leven en wordt ze smoorverliefd op deze musicus en zanger. Zij raakt betoverd door zijn uitstraling en zijn respectvolle zachte manier van met haar omgaan. Haar hart wordt geraakt en plots beseft ze dat dit is wat zij al die tijd gemist heeft. Ash heeft zich als doel gesteld de beste zanger te worden die hij kan worden en daar keihard aan te werken. Hij is echter geen huisje boompje beestje figuur.
Carlita van Rossum weet als geen ander deze gevoelens heel goed uit te diepen zodat er mooie zinnen ontstaan en zij prachtig beschrijft hoe het maken van keuzes in het leven noodzakelijk zijn om je dromen waar te maken. De diepte in te gaan en jezelf te durven geven wat elk mens nodig heeft. Liefde dus!. Zij beschrijft dit op een hele mooie prettige manier, zodat ik na het lezen van het eerste hoofdstuk diep onder de indruk was van de levensloop van de personages en bijna niet kon stoppen met lezen. Het werd dan ook een leesmarathon van een boek dat ik met een zucht weglegde. Ik kijk met plezier en honger uit naar het vervolg. Dank je wel Carlita, voor dit gevoelige en meeslepende verhaal. Ik maak de keuze voor deel twee en kijk er naar uit.

Dit boek is ***** sterren waardig. José Bosma

Meer recensies van JAB1950