Soms is de schaduw van een vriend voldoene

Jacky 06 oktober 2024
'Schaduw van een Vriend' vertelt het verhaal van een vriendengroep in alle fasen van het leven. De buitenstaander is Wiegers, een politicus wiens ideeën niet altijd per se aansluiten bij de vrienden. Toch kunnen diezelfde vrienden zijn gedachtegoed heel prima naast zich neerleggen. Tot dat - door omstandigheden - niet langer kan.

De enige reden dat ik dit boek geen 5 sterren heb gegeven, is vanwege de schrijftechnische kant. Het is een meeslepend en bovenal boeiend verhaal dat je als lezer niet makkelijk weglegt. Het is in essentie droevig, en geeft een inkijkje in het leven van een groep mannen die de gemiddelde lezer snel als 'pretentieus' zou bestempelen. Deze geschiedenis is ongeëvenaard mooi uitgewerkt en roept compassie op bij de lezer. Bovendien zijn de verhaallijnen mooi aan elkaar verbonden.

Toch zijn de 'zei ze beduusd' en dat soort zinnen wat storend, omdat het uit de dialoog al op te merken is. Desalniettemin moet je de roman niet aan je voorbij laten gaan: het verhaal grijpt je, is spannend en laat bovenal zien hoe waardevol vriendschap is - hoe complex het ook kan zijn.

Meer recensies van Jacky