Hartverscheurend en hartverwarmend tegelijk

Jacky van Dijk 28 augustus 2024
Amy Neff levert met haar debuut De dagen dat ik je liefhad een diep ontroerende roman, die de lezer meeneemt op een reis door liefde, verlies, en familiebanden.

De dagen dat ik je liefhad vertelt het verhaal van Joseph en Evelyn, wiens liefde opbloeide toen ze nog tieners waren in 1941. Nu, meer dan zestig jaar later en met een leven vol mooie herinneringen, brengen ze hun volwassen kinderen bijeen om hartverscheurend nieuws te delen. De diagnose dat Evelyn ongeneeslijk ziek is, heeft hen doen beseffen dat ze niet zonder elkaar willen leven: over een jaar zullen ze samen afscheid nemen, op hun eigen voorwaarden.

De maanden die volgen gebruiken Joseph en Evelyn om samen met kinderen mooie herinneringen op te halen, nieuwe te creëren, hun dromen te vervullen en afscheid te nemen. Maar hoe dichterbij de laatste dagen komen, hoe meer ze beseffen wat ze zullen achterlaten.

Neff's bezit het vermogen om de lezer te laten voelen alsof die midden in het verhaal staat, deel uitmakend van de intieme momenten die haar personages meemaken. De lezer wordt volledig ondergedompeld in de wereld van Joseph en Evelyn. Door terug te keren naar de jaren 40, toen hun liefde voor het eerst opbloeide, en de uitdagingen die zij in hun jonge levens tegenkwamen, schetst Neff een beeld van een liefde die door de jaren heen is gegroeid. De moeilijke keuzes die ze hebben moeten maken maken deze liefdesgeschiedenis niet alleen mooi, maar ook realistisch en soms wat rauw.

Het is onmogelijk om dit boek te lezen zonder geraakt te worden door de diepe emoties die het oproept. De vergelijking met The Notebook is niet uit de lucht gegrepen: net als in die klassieker wordt de lezer meegesleurd in een hartverscheurend, bitterzoet liefdesverhaal. De intense verbondenheid tussen Joseph en Evelyn wordt door Neff met veel tederheid neergezet.

Niet alleen de levenslijn van Joseph en Evelyn is ontroerend, maar ook de impact van hun besluit op hun kinderen. Hoe verwerk je als kind de gedachte dat je ouders ervoor kiezen samen het leven te verlaten? Dit is een hartverscheurend, maar tegelijk ook hartverwarmend verhaal.

Meer recensies van Jacky van Dijk