Lezersrecensie
Vrolijke en onderhoudende feelgoodroman
3,5 sterren
Renée Olsthoorn, fameus om haar talloze luchtige feelgoodromans, bewijst met Letterlijk de klos opnieuw dat zij meester is in het creëren van vrolijke verhaallijnen die de lezer op een warme en humoristische wijze meenemen in het Nederlandse leven.
In dit nieuwe verhaal volgt de lezer Maria, een modejournalist die na een succesvolle carrière in New York City en een mislukte relatie haar weg terugvindt naar haar geboortestad Den Haag. Daar blijkt het lastig om in haar vakgebied aan de bak te komen, en op aanraden van een vriendin solliciteert ze bij een boekhandel in het hart van de Hofstad. De broers Jules en Jim, eigenaren van de winkel, geven haar een kans, maar al snel blijkt dat Maria’s kennis van literatuur niet genoeg is om haar onhandigheid met klanten te compenseren. Vooral Jules heeft er snel genoeg van. Maar hij heeft nog geen idee hoezeer Maria hem écht op de proef zal stellen.
De dynamiek tussen de personages, die zich al snel ontwikkelt tot een driehoeksverhouding, zorgt voor een vlotte en onderhoudende leeservaring. Het is vrijwel meteen duidelijk voor welke broer de lezer zal juichen, wat het verhaal een zekere voorspelbaarheid geeft, maar tegelijkertijd de charme van de roman recht aandoet. Voorspelbaarheid is niet per se een minpunt, want in feelgood is het verre van een doodzonde - het gaat erom hoe je er komt. En dat doet Olsthoorn op haar bekende manier: met vlotte dialogen, luchtige humor en een prettige, no-nonsense schrijfstijl. Geen eindeloze omschrijvingen of ingewikkelde zinnen, maar gewoon rechttoe rechtaan en goed gedoseerd.
De setting is meteen een schot in de roos. Een boekhandel als decor voor een feelgoodroman is natuurlijk per definitie perfect. Dat het zich afspeelt in Den Haag maakt het nóg leuker. Nederlandse feelgoodromans hebben sowieso een streepje voor, en Olsthoorn speelt slim in op de herkenbaarheid van typisch Nederlandse situaties, gebruiken en locaties. Ook de cover verdient bonuspunten. Met de vrolijke illustraties van Sanne van der Bruggen zet deze direct de juiste toon: speels, licht en vol charme.
Wat wel opvalt, is de keuze om de verschillende perspectieven in verschillende lettertypen te drukken. Dat kan tijdens het lezen wat rommelig ogen, en het haalt je af en toe uit het verhaal. Toch is het wisselende perspectief zelf wél een meerwaarde, omdat het de dynamiek tussen de personages versterkt en zorgt voor een speelse vertelstijl.
Al met al is Letterlijk de klos een vrolijke en onderhoudende feelgoodroman. Met een herkenbare setting en een schrijfstijl die zowel toegankelijk als plezierig is, levert Olsthoorn opnieuw een werk af dat de harten van trouwe lezers weet te verwarmen. Een aanrader voor wie op zoek is naar een luchtig verhaal met een flinke dosis no-nonsense humor.
Renée Olsthoorn, fameus om haar talloze luchtige feelgoodromans, bewijst met Letterlijk de klos opnieuw dat zij meester is in het creëren van vrolijke verhaallijnen die de lezer op een warme en humoristische wijze meenemen in het Nederlandse leven.
In dit nieuwe verhaal volgt de lezer Maria, een modejournalist die na een succesvolle carrière in New York City en een mislukte relatie haar weg terugvindt naar haar geboortestad Den Haag. Daar blijkt het lastig om in haar vakgebied aan de bak te komen, en op aanraden van een vriendin solliciteert ze bij een boekhandel in het hart van de Hofstad. De broers Jules en Jim, eigenaren van de winkel, geven haar een kans, maar al snel blijkt dat Maria’s kennis van literatuur niet genoeg is om haar onhandigheid met klanten te compenseren. Vooral Jules heeft er snel genoeg van. Maar hij heeft nog geen idee hoezeer Maria hem écht op de proef zal stellen.
De dynamiek tussen de personages, die zich al snel ontwikkelt tot een driehoeksverhouding, zorgt voor een vlotte en onderhoudende leeservaring. Het is vrijwel meteen duidelijk voor welke broer de lezer zal juichen, wat het verhaal een zekere voorspelbaarheid geeft, maar tegelijkertijd de charme van de roman recht aandoet. Voorspelbaarheid is niet per se een minpunt, want in feelgood is het verre van een doodzonde - het gaat erom hoe je er komt. En dat doet Olsthoorn op haar bekende manier: met vlotte dialogen, luchtige humor en een prettige, no-nonsense schrijfstijl. Geen eindeloze omschrijvingen of ingewikkelde zinnen, maar gewoon rechttoe rechtaan en goed gedoseerd.
De setting is meteen een schot in de roos. Een boekhandel als decor voor een feelgoodroman is natuurlijk per definitie perfect. Dat het zich afspeelt in Den Haag maakt het nóg leuker. Nederlandse feelgoodromans hebben sowieso een streepje voor, en Olsthoorn speelt slim in op de herkenbaarheid van typisch Nederlandse situaties, gebruiken en locaties. Ook de cover verdient bonuspunten. Met de vrolijke illustraties van Sanne van der Bruggen zet deze direct de juiste toon: speels, licht en vol charme.
Wat wel opvalt, is de keuze om de verschillende perspectieven in verschillende lettertypen te drukken. Dat kan tijdens het lezen wat rommelig ogen, en het haalt je af en toe uit het verhaal. Toch is het wisselende perspectief zelf wél een meerwaarde, omdat het de dynamiek tussen de personages versterkt en zorgt voor een speelse vertelstijl.
Al met al is Letterlijk de klos een vrolijke en onderhoudende feelgoodroman. Met een herkenbare setting en een schrijfstijl die zowel toegankelijk als plezierig is, levert Olsthoorn opnieuw een werk af dat de harten van trouwe lezers weet te verwarmen. Een aanrader voor wie op zoek is naar een luchtig verhaal met een flinke dosis no-nonsense humor.
1
Reageer op deze recensie