Waardige afsluiter van het tweeluik

Jacky van Dijk 18 juli 2024
Met trots prijkt mijn quote op de cover van Op weg naar de waarheid: het tweede deel van het tweeluik De thuishaven. In mijn recensie van het eerste boek noemde ik het al Thuyns' beste werk tot nu toe, en met dit afsluitende deel kan ik dat alleen maar bevestigen. Wat een prachtige feelgood roman met een historische tintje.

Het verhaal pakt de draad naadloos op in de levens van de twee vrouwen die we al hadden leren kennen in deel één: Alexandra en Penny. In 1950 besluit Alexandra haar hart te volgen en vertrekt naar Nederland. Ze komt terecht op het landgoed van haar geliefde Vincent, waar ze al snel ontdekt dat hij geheimen heeft en zijn familie allesbehalve warm is. Hun prille liefde wordt flink op de proef gesteld.

Dan maken we een sprong naar de Verenigde Staten, 2002, waar Penny haar toekomst met de onvoorspelbare Elliott wil redden en besluit antwoorden te zoeken in zijn familieverleden. Alexandra blijkt de sleutel te zijn tot veel van deze geheimen.

In dit slotdeel krijg je eindelijk alle antwoorden op de vragen waar je mee bleef zitten na deel één. Thuyns gaat dieper in op de relatie tussen Alexandra en Vincent en de strijd die Alexandra moet leveren om zichzelf te bewijzen aan zijn kritische moeder. Tegelijkertijd worden Elliott’s trauma’s onthuld, wat meer begrip geeft voor zijn ingewikkelde relatie met Penny.

Wat Thuyns wederom zó goed doet, is het naadloos verweven van heden en verleden. Haar schrijfstijl is buitengewoon prettig en natuurlijk, wat het boek heel fijn leesbaar maakt. Ze heeft een zachte tone of voice en weet innemende personages op te tekenen. Thuyns pakt je in vanaf de eerste pagina en laat je pas los als het boek uit is.

Op weg naar de waarheid is een waardige afsluiter van het tweeluik. Het boek biedt een heerlijke mix van romantiek, drama en geschiedenis die je van begin tot eind boeit. Vannessa Thuyns heeft wederom bewezen waarom ze een grote Nederlandse naam is in dit genre, en ik zeg het nóg maar eens: dit tweeluik is zonder twijfel haar beste werk tot nu toe.

Meer recensies van Jacky van Dijk