Heerlijke mix van donkere humor, intrige en familiegeheimen

Jacky van Dijk 19 oktober 2024
Bella Mackie, bekend van haar eerdere succes Hoe vermoord ik mijn familie, is terug met Wat een einde, een satirische mystery die de lezer opnieuw meeneemt in een wereld vol zwarte humor en absurde personages. Waar haar eerste boek draait om een vrouw die haar familie op koelbloedige wijze vermoordt, krijgen we in Wat een einde te maken met een dode miljardair en zijn dysfunctionele gezin.

Het verhaal draait om de dood van Antony Wistern, een gigantisch rijke man die het perfecte leven leek te hebben: een prachtige vrouw, vier fotogenieke kinderen, meerdere huizen, en een schare aan minnaressen. Maar nu hij dood is, lijkt iedereen er vooral op gebrand om zijn fortuin te erven. Elk gezinslid is verdacht. Mackie zet met haar plotlijnen de toon voor een absurde whodunnit.

Mackie speelt op originele wijze met de perspectieven. De lezer ziet de gebeurtenissen door de ogen van Antony's vrouw, die worstelt met zowel haar verlies als haar toekomst; door de ogen van de true crime blogger, die haar zoektocht naar de waarheid soms lijkt te verwarren met haar eigen drang naar online roem; en, het meest verrassend, door de ogen van Antony zelf, die na zijn dood vastzit in een soort tussenstation in het hiernamaals. Hij is genoodzaakt zijn eigen dood te verwerken en te achterhalen hoe hij precies gestorven is. Dit perspectief had gemakkelijk heel overdreven kunnen voelen, maar Mackie weet het op humoristische wijze in te zetten, wat het boek een unieke twist geeft. Antony’s verbijstering over de wellustigheid van zijn gezin en hun obsessie met zijn erfenis zorgt voor tal van geestige momenten. En dat werkt verrassend goed in dit verhaal.

De satirische ondertoon in Wat een einde is door het gehele verhaal heen aanwezig. Net als in Hoe vermoord ik mijn familie, weet Mackie een duistere thematiek te combineren met humor die soms zo droog en cynisch is dat je niet anders kan dan hardop lachen. Hoewel het verhaal traag verloopt, weet Mackie met haar humor en plot twists de aandacht toch goed vast te houden. De lezer blijft gissen tot aan het verrassende einde, waarbij eindelijk het kwartje valt.

Mackie’s schrijfstijl blijft net als in haar debuut scherp en direct, wat het verhaal luchtig en vooral heel grappig maakt. Wat een einde is een heerlijke mix van donkere humor, intrige en familiegeheimen. Fans van haar eerste boek zullen zeker genieten van dit verhaal.

Meer recensies van Jacky van Dijk