Voedsel is een eerste levensbehoefte

01 december 2019
#Trots op de boer
Ons leven begint bij de boer, de producent van ons dagelijks voedsel. We staan er niet altijd bij stil, maar zonder eten houdt ons lichaam het niet lang vol. Een tijdje minder eten om bijvoorbeeld af te vallen is helemaal niet erg. Maar als je dag in dag uit te weinig of te eenzijdig voedsel ter beschikking hebt, dan ontstaan er problemen. We worden moe en rillerig en na verloop van tijd raken we uitgeput. Lichamelijke en geestelijke arbeid lukt alleen als je voldoende energie hebt, en laat dat nou precies hetgeen zijn waar ons dagelijkse gevarieerde voedsel voor zorgt.

BoerBurgerBoek is transparant
Het Boer Burger Boek is een initiatief van Caroline van der Plas en een uitgave van de BoerBurgerBeweging. Het is ontstaan vanuit @Boerburgertweet, een social media platform met meer dan 20.000 volgers op Facebook en ruim 12.000 volgers op Twitter.
In dit prachtige boek komen meer dan 20 agrarische Nederlandse ondernemers aan het woord die iets vertellen over de herkomst van ons dagelijkse voedsel. Van aardappel tot tomaat en van kamelenmelk tot scharrelei.

Wees goed, vertel en verbind
Het echte verhaal, feitenkennis, de liefde voor dier en natuur en de inzet van de boeren die dagelijks ons voedsel produceren. Door het lezen en bekijken van het BoerBurgerBoek kan iedereen in woord en beeld kennismaken met de verschillende manieren van voedsel produceren in Nederland.
Deze kennis maakt het makkelijker om een keuze te maken in de winkel. Want wat is nu eigenlijk het verschil tussen een biologische varkenshouderij en een gewone? Wat is het verschil tussen een scharrelei en een vrij uitloop ei? Hoe worden dieren getransporteerd en hoe weten we zeker dat melk die aan de zuivelfabriek wordt geleverd kwalitatief in orde is?
Achterin het boek worden veel voorkomende termen/vakjargon zorgvuldig uitgelegd. Aan bod komen o.a. de woorden dubbeldoelkoe, Glysofaat, fruitmot en klauwbekapper.

Groenten - granen – fruit – vlees – vis – zuivel
Zoveel keuzes, een prachtig rijtje om heel trots op te zijn. Voedselproducten die in Nederland worden geproduceerd moeten voldoen aan een lange en ingewikkelde lijst met eisen.
Voor het buitenland een reden om te kiezen voor de inkoop van producten uit Nederland, voor ons een argument om in de winkel te vragen naar Nederlandse producten. Er is immers geen enkele reden om te kiezen voor uitgedroogde sperziebonen die na lang transport in onze supermarkten zijn beland als er ook Nederlandse sperziebonen beschikbaar zijn. Natuurlijk geldt dat ook voor vlees. Waarom zouden wij als Nederlandse burgers kiezen voor geïmporteerd Zuid-Amerikaans (gerijpt?) rundvlees.

Zorg voor de natuur
Het BoerBurgerBoek geeft ons een mooi inkijkje in het werk van de boer en zijn of haar inzet voor de natuur. Van een oorwurmen-hotel naar het saterpamosterd plantje en van het bestuderen en de praktijk brengen van nieuwe bodemtechnieken, het geheim van de molshopen, bijenkasten, houtwallen, vruchtwisseling, akkerranden, zorg voor weidevogels en nog veel meer…

Weet wat je eet
Los van eetgewoontes en tradities is dit boek een uitstekende aanvulling op de algemene kennis van de voedselproductie in Nederland. Het BoerBurgerBoek vertelt het echte verhaal. In dit boek lees je geen vooroordelen, aannames, ideeën of gekleurde informatie.
Een noodzakelijk verhaal vanuit de sector zelf, omdat er teveel onwaarheden worden verteld. Maak kennis met de voedselproductie in Nederland, gewoon zoals het is, transparant, zorgvuldig en met veel kennis van zaken.

Stop stunten met voedsel
Alle boeren, ongeacht in welk land ze wonen en welk product ze produceren, hebben recht op een eerlijke prijs. We noemen dat Fairtrade en als Nederlander denken we dan aan arme koffieboeren in ontwikkelingslanden. Fairtrade is echter ook een issue voor de Nederlandse boeren.
In ons land is een hele generatie opgegroeid met de reclame van Zeeuws Meisje; ‘Geen cent teveel hoor!’ en ‘Ons bin zuunig’, is er dan ook met de paplepel ingeschept.
Tegelijkertijd is er een generatie jongeren die heel bewust bezig is met voedsel en de manier waarop dat wordt geproduceerd. Zij leggen de nadruk veel meer op plantaardig, veilig en verantwoord voor mens, dier en milieu.
Het mag duidelijk zijn dat deze twee verschillende manieren van denken niet samen kunnen gaan. Het gevolg is dat ons dagelijkse voedsel voor te weinig geld wordt verkocht en dat de wensen van de eindgebruikers tegelijkertijd om grote investeringen vragen.
Hogere voedselprijzen zijn daarom gewoon nodig en toch vinden we het heel normaal als we in de supermarkt kiloknallers, voordeelverpakkingen en stunt- en bodemprijzen tegenkomen.

Respect – een eerlijke keuze
De boeren in Nederland zijn veel meer dan de bio-industrie. Al ons voedsel, van boterham tot kwarktoetje, van ontbijtkoek tot aardappelpuree en van appel tot vegetarische schnitzel komen bij een boer vandaan.
Een mening verkondigen (ik wil biologisch omdat…) en vervolgens in de winkel iets anders kiezen getuigd van weinig respect voor onze voedselproducenten. Het gevolg is dat boeren min of meer worden gedwongen om anders te gaan produceren, maar dat er vervolgens te weinig vraag naar deze producten is.
Het mag duidelijk zijn dat de schrijfster van dit artikel #Trotsopdeboer zo ongeveer op haar voorhoofd heeft staan. Als moeder van een gezin ben ik iedere dag weer dankbaar voor het ruime en gezonde aanbod van het voedsel in Nederland.

Meer recensies van