Bagage

23 november 2019
Brief van Leonie, geschreven door Onno van Gelder jr. is een kortnovelle. Een kort verhaal met een beperkt aantal personen en een duidelijke verhaallijn verpakt in een prachtig klein handzaam boekje.

Op de dag dat ik het boekje ontving stonden de dagen en weken in het teken van de 75-jarige herdenking van de slag om Arnhem. Een Airborne wandeltocht, een lezing van auteur Robert Kershaw en het Market Garden Memorial concert zijn maar een kleine greep uit de herdenkingen die in die weken werden georganiseerd.

De brief van Leonie is echter geschreven na de grote wereldoorlog en blikt terug naar gebeurtenissen die zich afspeelden in de chirurgische Rode Kruispost Sint-Jansmolen bij Lampernisse in het jaar 1916.
Dit hartverscheurende korte verhaal van Leonie, Arthur en Theo heeft een diepe indruk op mij gemaakt.
De televisiebeelden van de 75-jarige herdenking van de slag om Arnhem gecombineerd met de levens en gevoelens van deze mensen die een andere oorlog hebben meegemaakt drukte mij wel met de neus op de feiten.

Oorlogsherinneringen zijn een vorm van bagage die de rest van het leven meegedragen moet worden. Afhankelijk van hoe iemand daarmee om kan gaan wordt die bagage lichter of zwaarder naarmate de tijd verstrijkt.
De oorlogsherinneringen van Arthur drukte echter teveel op hem. Het gewicht werd steeds zwaarder, dragen werd slepen totdat Leonie, de vrouw van Arthur, besefte dat de bagage te zwaar was geworden en besloot om een brief aan Theo te schrijven.
'Brief van Leonie' is een op zichzelf staand verhaal en de eerste uit een reeks van mogelijk tien boekjes in hetzelfde formaat.
Onno van Gelder legt momenteel de laatste hand aan het tweede deel met de titel Meneertje Wiegel. Een novelle dit keer. De verwachte uitgiftedatum van 'Meneertje Wiegel' is 22 november 2019 bij uitgeverij Ambilicious.

Leuk om te weten: citaat
Het hotel op de cover van dit boekje heeft echt bestaan. In deze kortnovelle wordt de locatie beschreven en alles wat Theo vanuit zijn raam kon zien heeft er in werkelijkheid ook gestaan.
Alle gebeurtenissen, plaatsen en feiten zijn echt, het verhaal en de personages zijn fictief.

Meer recensies van