Control-freak

01 december 2019
Alle ballen hoog houden, dat lukt niemand, dat moeten we gewoon accepteren. Het internet staat vol met adviezen, er zijn al heel veel boeken over geschreven en met de dag komen er meer lifestyle coaches bij. Oregon is echter geen boek met tips voor mensen die bang zijn om de controle te verliezen, het gaat over een jonge man met de naam Stijn die langzaam maar zeker het overzicht verliest. Als lezer krijg je een inkijkje in de manier van denken van Stijn. Vaak heel logisch en begrijpelijk en ook goed beredeneerd totdat er uiteindelijk toch een grens wordt overschreden.

Oregon vertelt het verhaal van de vrienden en schrijvers Stijn en Philip die samen op reis gaan naar Amerika. Philip is inmiddels een succesvolle schrijver, heeft een vaste relatie met Lisbeth en is vader van een kleine dreumes met de naam Bram. Stijn daarentegen heeft nog maar weinig succes en zag zijn relatie met Kirsten op de klippen lopen. Ze vertrekken naar Oakridge in Oregon om daar samen twee weken in een blokhut door te brengen. Het doel is flink veel te schrijven. Philip werd de laatste tijd teveel afgeleid door Bram en Stijn was nog te veel met Kirsten bezig. Rust, ruimte en afzondering zouden voldoende moeten om hun schrijfambities nieuw leven in te blazen.

Dit romandebuut van Jori Stam is knap geschreven omdat de hoofdpersonen bijna ongemerkt over de rode stopstreep stappen. Het gewone en het goede, achterdocht, nuchter denken en waanzin wisselen elkaar gaandeweg het verhaal steeds af. Als lezer had ik tot zeker de helft van het verhaal begrip voor Stijn en respect voor Philip. Maar langzaam maar zeker begon ik als lezer te twijfelen aan de goede bedoelingen van Philip en begreep ik de achterdocht van Stijn. Hij zal immers niet de eerste zijn die door zijn beste vriend voor de gek wordt gehouden.

Oregon kreeg van uitgeverij Atlas Contact het etiket Roman. Voor de eerste helft van dit verhaal klopt dat zeker, maar daarna zou het ook kunnen passen onder de noemer psychologische thriller. Vooral de laatste hoofdstukken zijn een mengeling van waanzin, nuchtere feiten en onlogische gebeurtenissen. Het einde blijft open waardoor ik als lezer nog paar keer terug wilde bladeren en een aantal hoofdstukken opnieuw heb gelezen.

Meer recensies van