Een goede Ierse sfeer, maar desondanks toch wat langdradig

Jacqueje 12 juli 2024
De titel van het boek verraadt gelijk waar het boek over gaat. Namelijk de kleine pottenbakkerij van Moya. Moya groeit op in een pottenbakkersgezin. Ze is een gepassioneerd ambachtsvrouw en werkt in de keramiekfabriek van haar overleden vader. Wanneer haar broer besluit om ivm financiële voordelen over te gaan op massaproductie wil Moya hier niet in meegaan. Moya’s tweelingbroer Liam neemt haar voor een korte break Busby waar ze stuit op een verlaten oude pottenbakker. Moya besluit hierop het avontuur aan te gaan en hier haar eigen pottenbakkerij te beginnen.

De warmte en hartelijkheid van de Ierse mensen in het plaatsje Busby zal je als lezer gelijk herkennen als je een eerder deel van de Klavertjes serie hebt gelezen. Het is schrijfster Anne Labus dan ook zeker gelukt om het Ierse gevoel op de lezen over te brengen. Haar schrijfstijl is hierbij dan ok knus en lieflijk.
Het verhaal draait om hoe Moya een nieuwe start in Busby probeert te maken. Niet alleen de pottenbakkerij speel daarin een rol, ook haarliefdeleven, haar relatie met haar familie en haar teckel Mister Miller spelen daarbij een grote rol Rollen die wat mij betreft niet helemaal uit de verf komen. Daarnaast komt het verhaal wat langdradig over, waardoor de aandacht van de lezen snel dreigt te verslappen. Al met al een verhaal wat mij niet heeft weten te pakken.

Meer recensies van Jacqueje