Liefde is niet altijd makkelijk

Jacqueje 25 juli 2024
Voor ik je laat gaan is een verhaal waarin de hoofdrol is weggelegd voor Yasmen en Josiah. Ooit waren ze een echtpaar, maar inmiddels gescheiden. Ze hebben twee kinderen en runnen samen een restaurant. Ze kunnen nog steeds goed met elkaar overweg, maar als ze van elkaar weten dat ze aan het daten zijn verandert de dynamiek. Ze blijken toch nog meer voor elkaar te voelen dan ze aan elkaar en aan zichzelf willen toegeven.

Het verhaal is geschreven vanuit twee wisselende perspectieven, namelijk die van Yasmen en Josiah. Hierdoor leer je deze personen goed kennen. Het lijkt alsof je vanaf een afstandje naar ze kijkt en ervaart hoe zij verder proberen te gaan met hun leven na hun scheiding. De schrijfster laat beide personages naar zichzelf reflecteren. Ze schuwt daarbij thema’s als depressie, liefde en in therapie gaan niet.

Voor diegene die naar Amerikaanse series kijkt, zal de Amerikaanse sfeer goed herkennen. Het Arfo Amerikaans zijn komt aan de orde, grote auto’s en uitgebreid Thankgiving maken dat wel duidelijk.

Hoewel het verhaal wat voortkabbelt, is het zeker niet saai. Integendeel, het is toegankelijk geschreven in een stijl die je laat ervaren hoe de personages zich voelen en hoe zij met zichzelf en de wereld omgaan. Het laat je zien dat als de liefde er is dat het er ook echt mag zijn. Ook al is dat soms moeilijk.

Meer recensies van Jacqueje