Staatsplunderingen

Jacques 02 juli 2024
Deon Meyer – Leeuw 5*

Kolonel ‘Waldemar’Witkop Jansen, commandant van de Afdeling Recherche heeft een verzoek binnen gekregen van de directeur van het ' Ondersoekende Direktoraat van het Nasionale Vervolgingsgesag ' om Bennie Griesel en Cupido Vaughn, aldaar te detacheren. Deze club moet opheldering brengen in de talloze corruptiezaken en staatsplunderingen van de voormalige, misdadige president van het land en heeft versterking nodig. We hebben het natuurlijk over Zuid-Afrika en Jacob Zuma. Het komt als geroepen, dit verzoek nadat ze waren vastgelopen in het verstikkende dossier waar ze mee bezig waren: de geweldadigedood van Le-lanie Leibrandt, een hardloopster die op de flanken van de Stellenboschberg gevonden wordt. Bijtsporen, nagels van een dier. Een luipaard? Cupido houdt het op een hondenbeet.De moordtassen gaan natuurlijk mee.

Een mooi intro voor een thriller met een uiterst fraai scenario waarbij Bennie en Cupido steeds verder en dieper moeten graven om tot een oplossing te komen in een reeks steeds gewelddadiger wordende gebeurtenissen, die ook steeds verder escaleren. Het boek is in feite een grote aanklacht tegen het leegroven van het rijke land door Zuma en de kliek van profiteurs en criminelen die om heen zwermden, een aanklacht tegen de corruptie binnen het corps, de vriendjespolitiek en politieke benoemingen in de hogere echelons. In feite een hele lange aanklacht tegen een door en door corrupt systeem in Zuid-Afrika. Het begrip staatskaping is een geweldig woord. Ik kom het nergens tegen.

Maar Meyer laat zich van een andere zijde zien: de maaltijd die Luca Marchesi bereidt voor Chrissie, carbonara met alleen guanciale, met de versgemalen zwarte peper, eierdooiers, pecorino en bucatini, de eenvoud en magie van de eenvoud,het swingt de bladzijden af. En de lezer hoort de maag knorren als hij beschrijft hoe de perfecte ragù gekookt moet worden om amatriciana en puttanesca, ziti met fontina en prosciutto uit de oven. Als dessert panna cotta met aardbeiencoulis, begeleid door zoete Toscaansevinsato. Het is de ideale val voor elke jonge vrouw.
En dan volgt het verhaal van opa Frik Redelinghuys. Of de geweldige uitleg over ' NeverGoing Back Again' uit 1977 van Fleetwood Mack van ' Rumours' van Lindsey Buckingham omdat StevieNicks hem had verlaten.Dit soort tussendoortjes laten de thriller van ruim 500 bladzijden heel hard uitstijgen boven de middelmaat.

Jac Claasen

PS: overigens, hoe zou die Antico Caffé Greco nou smaken, met de Torta della nonna?

Meer recensies van Jacques