Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Wat is waar en wat is waan?

08 mei 2017

Een exponent van Scandinavische topkwaliteit. Dat is één van de vele loftuitingen die Karin  Fossum  ten deel is gevallen. Haar kwaliteiten zijn niet onopgemerkt gebleven bij verschillende jury’s: zij heeft onder meer tweemaal de Rivertonprijs gewonnen voor de beste Noorse misdaadroman en eenmaal de Glazen Sleutel voor de beste Scandinavische misdaadroman.

In het Nederlandse taalgebied heeft zij niet zo’n grote reputatie als verschillende andere auteurs uit het hoge noorden. Dat is ten onrechte. De fluisteraar, het dertiende deel alweer met inspecteur Konrad Sejer in de hoofdrol, is een mooie gelegenheid voor degenen die haar werk niet kennen om met deze auteur kennis te maken. De trouwe fans zullen er plezier aan beleven; ook deze is weer van vertrouwde kwaliteit.

Ragna Riegel is een zonderlinge vrouw. Haar jeugd was nogal miserabel, haar vader bleek te lijden aan paranoïde schizofrenie. Op jonge leeftijd raakte zij zwanger, het resultaat van de enige vrijpartij uit haar leven. De man verbrak het contact, zij blijft, ook na de geboorte van haar zoon, bij haar ouders wonen. De opvoeding gaat haar niet goed af. Zoon Rikard Josef neemt op jonge leeftijd de benen naar Berlijn en ook hij laat, behalve een rituele jaarlijkse kerstkaart, niets meer van zich horen. Na de dood van haar ouders blijft zij alleen achter. Haar wereld bestaat uit haar eenvoudige werk in een goedkoop warenhuis en wat oppervlakkige contacten in de buurt. Het is niet veel, maar zij heeft er ogenschijnlijk genoeg aan.

Haar routines en vastigheden, zoals teldwang en welhaast obsessieve regelmaat, zijn de ankers die voor enige stabiliteit zorgen. Die blijken niet erg stevig te zijn als er ineens een dreigbrief bij de post zit. De angst neemt bezit van haar, ze lijkt last te krijgen van wanen, de appel is niet ver van de boom gevallen. Uiteindelijk pleegt zij een gruwelijke misdaad.

De fluisteraar kent een interessante opbouw. Vanaf het begin is duidelijk dat Ragna iets vreselijks heeft gedaan. Dat blijkt uit de verhoren door Konrad Sejer die stukje bij beetje meer duidelijk maken over wat zij zou hebben gedaan. Deze verhoren worden afgewisseld met hoe Ragna deze angstaanjagende fase vanuit haar perspectief heeft beleefd. Aanvankelijk is zij geloofwaardig, doch door datgene wat uit de verhoren boven water komt sluipt de twijfel binnen. Wat is waar en wat is waan? Konrad Sejer denkt het te weten:

'De werkelijkheid is niet het ergste wat een mens kan overkomen.'


Tussen deze bedrijven door komt een briefwisseling op gang tussen Ragna en haar zoon. Hij blijkt ook gevangen te zitten. Deze briefwisseling is bij momenten aangrijpend en verheldert op fraaie wijze hoe het zover heeft kunnen komen. Het completeert daarmee het beeld van de labiele hoofdpersoon.

Karin Fossum verstaat de kunst om de geestesgesteldheid van haar hoofdpersonen op sobere wijze te beschrijven. Zij doet dat met empathie, zorgvuldig de grens bewakend tussen sentimentaliteit en afstandelijkheid.

Konrad Sejer speelt, zoals wel vaker in de boeken van Fossum, een bijrol. De gesprekken tussen hem en Ragna zijn belangrijk, doch verder blijft hij buiten beeld. Een inspecteur uit het hoge noorden zonder getob, zonder gedoe met leidinggevenden, zonder allerlei afleidende fratsen, het is een verademing. Omdat hij geen hoofdrol speelt is het niet nodig om voorgaande delen te hebben gelezen, De fluisteraar kan prima als losstaand verhaal worden gelezen.

De fluisteraar is niet spannend in traditionele zin. De spanning zit in de opbouw naar de misdaad toe en daardoor helderheid te krijgen over wat er is gebeurd. Maar vooral is de vraag interessant: wat is waar en wat is waan? Een moeilijke vraag die in het geval van Ragna beantwoord lijkt te zijn.

Lijkt. Want aan het einde heeft Fossum een verrassing ingebouwd die toch weer de nodige twijfel doet rijzen. Een waardig slot van een fraai geschreven verhaal.

NB: op de achterflap staat dat het deel 14 is. Het is deel 13, dit wordt in een volgende druk hersteld. Trouwe volgers kunnen gerust zijn, ze hebben geen deel gemist.

8

Reageer op deze recensie

Meer recensies van

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur