Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Respect voor forensisch onderzoek!

02 april 2015

Als je een boek van Val McDermid in handen krijgt, verwacht je een goed geschreven thriller met een grote kans dat forensisch onderzoek daarin een belangrijke rol speelt.
Het idee van haar uitgever om een boek te schrijven over het werk van forensisch specialisten wekte de vroegere journalist in haar weer tot leven. Sporen van misdaad is de weerslag van een jarenlang project waarin zij met forensisch onderzoekers in allerlei disciplines heeft gesproken en die haar een kijkje in de keuken hebben gegeven.

Het boek is opgebouwd uit twaalf hoofdstukken, die los van elkaar zijn te lezen en waarin steeds dezelfde elementen voorkomen. In elk hoofdstuk wordt een discipline belicht, zoals toxicologie, entomologie en gezichtsreconstructie.
Steeds terugkerende elementen zijn de ontstaansgeschiedenis van de verschillende specialismen, een korte uitleg op wat deze inhouden, veelal aan de hand van gesprekken met vooraanstaande onderzoekers, en de enorme ontwikkeling die het vak in de laatste decennia heeft doorgemaakt, vooral door het kunnen gebruiken van computertechnieken. De vaak bekende voorbeelden die McDermid door het hele boek heen gebruikt, zijn zeer illustratief voor wat de verschillende specialismen inhouden.

De toon van het boek is vooral zakelijk en niet al te technisch. Dat is wel zo prettig want als je je een voorstelling kunt maken van wat de slachtoffers hebben moeten doorstaan en de emoties die het bij de nabestaanden ongetwijfeld heeft opgeroepen, dan zouden de gruwelijke misdaden die in dit boek als voorbeeld dienen voor veel mensen aanleiding zijn tot een of meer verstoorde nachten.  Dat is met thrillers natuurlijk ook mogelijk, maar er is een groot verschil: dit is allemaal echt gebeurd.

De afstandelijkheid waarmee McDermid schrijft, is illustratief voor de professionaliteit van de forensisch onderzoekers. Zij kunnen dat werk alleen maar volhouden als zij een knop kunnen omzetten en hun gevoelens uitschakelen, een bewonderenswaardige prestatie.

Enkele voorbeelden ter illustratie: de beruchte zaak van het vijfjarige meisje van Nulde, van wie de lichaamsdelen verspreid door heel Nederland werden aangetroffen. Een gezichtsreconstructie was de ultieme poging om identificatie van het slachtoffer mogelijk te maken. De missie is wel geslaagd, het meisje werd herkend en de dader is gepakt.

Of neem de man die als enige een aanslag met een granaatwerper heeft overleefd, van zijn zeven kinderen en enkele andere familieleden was weinig meer over. Via DNA-onderzoek is het gelukt om lichamelijke overblijfselen zodanig te ordenen dat er toch een mogelijkheid werd geboden tot een vorm van afscheid nemen en herdenken.

Dit zijn zaken die je bevattingsvermogen te boven gaan maar waarmee de forensisch specialisten te maken krijgen, werk dat zij alleen maar kunnen verrichten als de emotie is uitgeschakeld.

Toch zitten er aspecten aan dit werk waar de auteur met een grote boog omheen loopt. Hoe ver moet je als forensisch onderzoeker gaan? Moet je honderden honden doden om de werking van gif in al zijn facetten te leren kennen? Hoe ethisch is het om honderden konijnen dood te knuppelen om de verspreiding van bloedsporen te leren kennen? Moet je bij het afgraven van een vallei duizenden bomen kappen om te zoeken naar botresten van mensen die al enkele decennia geleden zijn verdwenen?

Moeilijke vragen waarover ethici en filosofen zich al sinds mensenheugenis het hoofd breken en waarop niemand een passend antwoord zal vinden. De auteur heeft zich er niet aan gewaagd, en omdat dat niet het doel was van dit boek is dat wel zo begrijpelijk, maar het blijft toch knagen.

Val McDermid is erin geslaagd om smoel te geven aan het werk van forensisch onderzoekers, mensen die in thrillers toch vaak worden neergezet als monomane, solitaire werkers die sociaal beperkt zijn. Zij doet met dit boek recht aan het, vooral geestelijk, ongelooflijk zware werk dat zij verrichten.

Het voorwoord eindigt met de opmerking dat de waarheid onwaarschijnlijker is dan fictie. Een constatering die je na lezing van dit uitstekend gedocumenteerde boek helaas volmondig moet beamen.

 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur