Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Op zoek naar geborgenheid

Jan Stoel 21 januari 2021
Het heeft toch wel even geduurd eer de debuutbundel van Rinske Kegel (1973) verscheen. Al het mooie moet immers rijpen. Ze trad op tijdens Poëziefestivals, publiceerde in literaire tijdschriften als De Revisor, Kluger Hans en De Poëziekrant. Ze won de Poëzieprijs van Harelbeke en tweemaal de VUMC Poëzieprijs (een prijs die door het Amsterdamse UMC uitgereikt wordt voor gedichten rond het thema ziekte en gezondheid).

Als het maar een vacht heeft is de titel van haar bundel die vol staat met poëtische verhaalminiaturen. In de verborgenheid van de korte gedichten die ze schrijft gaat een diepere wereld schuil, weet ze de individuele gevoelens, observaties, ervaringen herkenbaar en universeel te maken. Ze gebruikt daarvoor een originele beeldende taal en verrassende metaforen. De zoektocht naar geborgenheid is de rode draad in deze bundel. Iets waar ieder mens – juist ook in deze tijd – behoefte aan heeft. De ik-persoon in de gedichten zocht die al in haar jeugd, later in relaties en gaat uiteinde bij zichzelf te rade hoe dat zo komt. Door deze drie fases wordt de bundel een echte eenheid. Die eenheid wordt nog versterkt door ‘de vacht’ die enkele malen terugkeert.

Een veelkleurige, wazig beeld siert de cover. Dat past perfect bij diepte die de gedichten hebben. De bundel bestaat uit drie delen die een eenheid vormen: ‘Als het maar een vacht heeft’, ‘Moeder spelen’ en ‘De intercom van het brein’.

In het eerste deel gaat het om het (vergeefs) zoeken naar een relatie en komen thema’s als kwetsbaarheid, gemis, verwijdering, verlangen naar echt contact en geborgenheid naar voren. De ik-figuur stelt zich bescheiden op, cijfert zich welhaast weg. Meteen in het openingsgedicht, tevens de titel van de bundel, zie je dat terug. Het lichaam wordt verbeeld als een instrument. “Ik geef je mijn instrument / het is gemaakt van vlees en stofjes / die een toon maken als ze / geactiveerd worden door omstandigheden en binnenlandse politiek”. “Het kan jaren duren voor je de juiste stemmer hebt gevonden.” En dan de ontroerend mooie laatste strofe waarin ze aangeeft genoegen te nemen met het minste: “Leg mijn instrument in een donkere / koude ruimte bij een schaap / dat misschien dood is / als het maar een vacht heeft / als het er maar tegenaan mag liggen.”

Ze zoekt de geborgenheid op alle mogelijke manieren, maar iedere keer is er weer die afstand, die twijfel, die verwijdering. In het gedicht ‘Wachten’ is er het ritme van de eerste woorden van iedere strofe die dat aangeven: “We komen”, “We weten niet”, “We bezoeken” en “We wachten”. In ‘Bron’ zegt ze over die geliefde’, die steeds ‘je’ wordt genoemd: “Hoe je veranderd bent in een slepende kwestie / jezelf probeert te verkopen en ik achterwaarts / verdwijn in een hoofd dat slinkt / een lichaam dat langzaam kouder wordt.” Steeds blijft ze hoop houden op een relatie. Maar ze twijfelt altijd, ze voelt zich zo onbelangrijk, ondergeschikt: “Hoe je me in je broekzak bewaarde / als een steeds kleveriger wordend dropje” in het gedicht ‘Met de auto.’ Als de je-figuur lang weg is verbeeldt ze zich dat hij wel matrassen opstapelt op een erwt en dat zij de erwt is. Ze zou ook wat strijdbaarder willen zijn, zeker als ze merkt dat de geliefde een ander heeft, maar ook nu weer blijft ze bescheiden: “Ik gun je dit / ik gun je dit / ik gun mezelf een havik / en een valk / om mee te jagen.” Mooi die tegenstelling, die herhaling van het woord ‘gun’ en het hopen op meer durf. En dan de laatste twee regels van het eerste deel: “Je ogen die zo diep zijn als een gootsteenputje. / Ik zit in je schaduw en probeer te blijven.” Een prachtig beeld. Deze regels congrueren helemaal met de laatste twee regels uit het titelgedicht. De cirkel is rond.

In het tweede deel zijn gedichten gebundeld die terugblikken op de jeugd van de ik-figuur. Ook daar miste ze de geborgenheid. In ‘Moeder spelen’ schrijft ze: “Er was altijd iemand thuis als we uit school kwamen / dan zat er een vrouw met koekjes / en thee een moederrol te spelen.” De moeder lijkt afwezig, zeker geestelijk “een moeder met een ziel als een oorlogswinter.” Misschien zegt een titel als ‘Er is geen tuin’ meteen alles over haar gevoelens: “alle gebeurtenissen zijn in stukken gehakt / ik ben het kind dat met de poppetjes speelt” (…) “het huis is van draadjesvlees / er komt traanvocht uit de douche / er is geen tuin , daar spelen de zusjes”. Hoe eenzaam kun je je voelen. Het schapenvachtje komt terug in het laatste gedicht van dit deel: “Ik koop een schapenvachtje, een kruik / en geef de kat een rotschop.”

Gaat het in de eerste twee delen vooral over het gevoel in relaties, in het laatste deel van de bundel speelt de rede in relaties een rol en het kijken naar zichzelf een rol. In ‘Decor’ gebruikt ze het beeld van een groep roze flamingo’s voor de mensen om zich heen en ziet zichzelf als een witte flamingo daartussen. “De flamingo’s strekken potsierlijk / hun poten als meetinstrumenten / als ze vergeten suikerspinnen / te eten verliezen ze aan gratie / worden ze wit als een spatie in / een aangeklede zin (….) maar iedereen kijkt / naar de witte flamingo.” De onzekerheid blijft: “Het is doodvermoeiend / proberen te vergeten hoe je verder moet” (Placebo). De bundel eindigt met hoop “Onder een van de bomen in het park waar we net gewandeld hadden / lagen grote zwarte peulen, binnenin de peulen rammelde het” (Doodsbeenderenboom)

Kegel schrijft in een toegankelijke taal. Ze zoekt de essentie van de taal op, laat veel weg en zorgt er daardoor voor dat de verbeelding van de lezer ‘aangezet’ wordt. Soms gebruikt ze alliteratie om de inhoud van wat ze wil vertellen kracht bij te zetten: “de sloten zwolgen zwijgend alles op”, “likten langs hun lippen om het levensgenot te proeven”. Kegel weet prachtige beelden neer te zetten: een geweten als craquelé, “in de huiskamer is de bank een zuignap / waar mijn moeder door wordt aangezogen”.

Als het maar een vacht heeft is een rijke bundel, die je graag opnieuw leest om vervolgens weer andere dingen te ontdekken die je eerst niet opgevallen waren. Het was het wachten waard!

Recensie verscheen eerder bij De Leesclub van Alles.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Jan Stoel

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!