Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Hoe kan iets wat niet echt is echt lijken?

Jan Stoel 13 oktober 2017

In de roman Grime beschrijft Wytske Versteeg (1983) vier mensen die hun grip op de werkelijkheid verliezen. Dat komt omdat een vijfde ‘personage’, Grime, hen in verwarring brengt, beangstigt. Het levert een beklemmende spookachtige roman annex psychologische thriller op, die zich afspeelt op de grens van twee werelden: de realiteit en de werkelijkheid die zich afspeelt in de hoofden van de personages.

De ik-verteller Nino is als ‘biograaf’ op zoek naar wat er vele jaren geleden tussen hem, Sophie, Suyin en Michael Wallerstadt gebeurd is, ‘in die zomer van de waanzin’. Nino “graaft met woorden een tunnel naar buiten en trekt de grens tussen wat echt gebeurd kan zijn en niet. Het is de enige manier om Grime voorgoed uit hun leven te verbannen.”

Spanning en angst zinderen meteen al vanaf het begin van het boek. De auteur weet op subtiele wijze die veelal onderhuidse spanning vast te houden. Ze pelt als het ware de personages af en legt de diepere lagen in hen bloot, maar doet dat door de ogen van Nino. Je zou ook weleens in het hoofd van de andere personages willen kijken.

Nino woonde samen met de vriendinnen Suyin en Sophie in een huis nabij Shelterwood, een noodlijdende kunstacademie ingericht door de ouders van Suyin om haar veilig te laten zijn. Op het instituut zitten kwetsbare studenten die vooral op zoek zijn naar de eigen identiteit. Nino is gebiologeerd door Suyin, wordt verliefd op haar, maar weet haar niet te bereiken. Er is iets aan de hand met haar. Dat geldt ook voor Michael, die zich ontwikkelt tot een cultheld op het gebied van film en fotografie. Niemand voelt zich op zijn gemak bij Michael. Hij is in zichzelf gekeerd.

“Je kon de kilte voelen als je bij hem in de buurt kwam.”


Hoe meer zijn foto’s de toeschouwers raakten, des te kouder werd hij zelf. Sophie is een tragisch figuur. Zij trouwt later met Nino, is verliefd op hem, maar die liefde is niet wederkerig. Ze wil het verleden achter zich laten, zoekt vertrouwen, geluk, maar vindt het niet. Nino droomt alleen van Suyin, wil erbij horen, maar wordt door zijn afkomst niet altijd met open armen ontvangen. Ook zijn opdracht voor de kunstacademie wordt een mislukking.

Alle personages lijken een masker op te hebben, zijn ‘gegrimeerd’ als het ware. Ze zijn beschadigd, angstig en lijken niet terug te kunnen keren naar het normale leven. Het boek gaat ook over vertrouwen, het uitoefenen van macht en beïnvloeding, een thema dat ook in eerder werk van Versteeg te vinden is.

Suyin krijgt steeds minder grip op de wereld en wordt psychotisch. Ze staat onder invloed van Michael en wordt de hoofdpersoon in zijn films. Een van die films heet Grime. Versteeg ontleende de fictieve Grime aan ‘Slenderman’, een lange man zonder gezicht die iedereen angst inboezemde, ontstaan op internet in 2009.

Michael wil erachter komen wie Suyin is, onder haar huid kruipen. Grime krijgt Suyin echter volledig in haar greep. Ze vervreemdt van zichzelf en trekt zich terug in een wereld waar uitsluitend Grime bestaat. Slaagt Nino erin om zijn zoektocht naar wat er in die zomer van de waanzin gebeurd is succesvol af te ronden? Is Michael de veroorzaker van de psychose waarin Suyin terecht komt of speelt ook Nino daarbij een rol?

Suyin: “Ik ben niet ziek. Het probleem is niet wat ik zie, het is wat jullie niet zien.”


Versteeg slaagt er door haar taalgebruik in de verbeelding van de lezer te stimuleren. Ze zet trefzeker in een paar zinnen een mooi beeld neer. Over Grime: “Niemand zag ooit zijn gezicht. Hij was onberispelijk gekleed, altijd in pak. Hij verspreidde het soort kou dat je later niet meer kunt vergeten.”

“De waarheid van haar verhaal is niet te vinden in de woorden maar in de stiltes daartussen.”

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Jan Stoel

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur