Geloof in jezelf!

Jan Stoel 03 oktober 2024
Tegenwoordig zijn kinderen dol op het suikerzoete regenboogkleurige paard met die ene hoorn. De eenhoorn is een magisch dier, maar staat ook voor de geluksbrenger die je wensen doet uitkomen. Ik ben een eenhoorn van Yoeri Slegers gaat hierover. Toch voegt de auteur er een aspect aan toe: jezelf zijn, vertrouwen in jezelf te hebben, anders durven zijn en accepteren wie je bent. Dan kun je pas echt de wereld aan en om met Slegers te spreken kun je als eenhoorn vliegen.

Hoofdpersonage is Alpaca die graag Eenhoorn wil zijn en wil vliegen. De andere dieren snappen daar niks van. Alpaca gaat nog een stapje verder door te zeggen: “Ik ben een eenhoorn.” Maar hij is het natuurlijk niet. Hij geeft niet op, probeert elke dag nog beter zichzelf te zijn. Hij trotseert storm en tegenwind. Langzamerhand transformeert hij tot een eenhoorn en krijgt hij meer zelfvertrouwen. Dan komt hij de echte Eenhoorn tegen en die spreekt hem moed in en zegt dat hij echt kan vliegen. Hij is dus het eerste dier dat Alpaca ziet zoals hij is. Dat steuntje in de rug had hij nou net nodig. Dat geeft Alpaca vleugels. Hij is Eenhoorn geworden.

Dat kan toch niet? Of wel?
Het boek bestaat uit grote prenten met korte stukjes tekst waarbij het mantra ‘Ik ben een eenhoorn’ steeds sterker wordt. Dat wordt bekrachtigd door die woorden in steeds groter formaat af te drukken. Op de prenten is nog veel meer te ontdekken. In zijn ‘huis’ heeft Alpaca afbeeldingen van een eenhoorn hangen. Hij is fan, Eenhoorn is zijn idool! Hij heeft zelfs t-shirts en handdoeken met een eenhoorn erop en ‘haarstukken’ in de kleuren van de regenboog. De verwondering bij de andere dieren treft Slegers bijzonder goed door ze stomverbaasd te laten kijken als Alpaca als Eenhoorn rondparadeert. De transformatie in een echte eenhoorn is prachtig verbeeld. Uiteindelijk wordt het slap hangende hoorntje, een pittige en stevige hoorn. De andere dieren staren hem aan, maar nu zie je de acceptatie in hun ogen. En op de cover zie je dat ze hem jonassen. Het is feest!

Slegers stopt humor in zijn tekeningen: een kip die voor de spiegel staat met een hoorn op, een vogeltje met een hoorn op en zelfs een varken met een stukje stof in regenboogkleuren in zijn mond.

Ik ben een Eenhoorn is een sprookjesachtig boek geworden met een diepere laag waar de fantasie van afspat. Kijk maar eens op de binnenflappen waar je allerlei haarbanden ziet in de vorm van een eenhoorn, de een nog gekker dan de ander. Zelfs een omgekeerd horentje gevuld met ijs en een ontstopper kom je daar tegen. Over humor gesproken! En dit boek is verschenen bij Uitgeverij De Eenhoorn. Heeft dat ook een diepere betekenis?

Meer recensies van Jan Stoel