Muggenoverlast!!

Jan Stoel 03 oktober 2024
Prikkende muggen. Dat is geen feest. En muggenoverlast al helemaal niet. Daar komen jonge kinderen al snel achter. De Franse schrijver/illustrator Hector Dexet heeft over muggen een fantasievol boek geschreven, geschikt voor kinderen vanaf twee jaar. Op de cover van Zoem Zoem Prik Prik prijkt een alerte mug met een puntig, prikkerig snuitje, rustend op een voorgestanst gaatje. Klaar om toe te slaan. Overal om hem gekleurde bolletjes; zelfs de puntjes op de i van de woorden prik staan ze. Maar wat zit er nu achter dat gaatje. Gauw de eerste bladzijde openslaan. Daar tref je de mug aan die aan het warmdraaien is en vrolijk buitelend rondzoemt. “Prik! Prik! Prik! Een beetje stretchen, een beetje rekken.” Hij maakt zich klaar om op priktocht te gaan.

Tellen tot tien
Je komt erachter dat het gaatje in de bladzijde een prikgaatje is. De mug vliegt onverschrokken rond en prikt ieder dier dat hij tegenkomt: één schildpad, twee apen die op de rug geprikt worden, drie pinguïns die een prikje krijgen op de buik enzovoorts. Op iedere dubbele pagina komt er een gaatje bij. Dexet heeft dus een verhaal gemaakt waar het gaat om het tellen tot tien, maar het gaat ook om taalontwikkeling. Zo komen de begrippen groot en klein aan bod en woorden als zigzaggen. En een prachtige zin als “ik prik zelfs wie kan prikken” (de mug prikt dus een egel). Prikjes in de nek, in staarten van de mooiste vogels. En in een rij wachtende mensen steekt hij in de benen: “Ik trippel dichterbij op de tippen van mijn poten.” Wat is dit een sterke zin. Je voelt het mugje lopen. De mug (op een gegeven moment met een rode snuit (de kleur van het bloed dat hij opzuigt) prikt kleine en grote dieren. “Niets houdt me tegen! Ik val geliefden lastig.” Die staan onder de muggenbulten: o, dat zijn die bolletjes. Hij is onverschrokken. Iedereen zit onder de muggenbulten. Maar het liefst zit hij op jouw wang. En als je dat niet leuk vindt…en dan komt de clou van het verhaal.

Zoem Zoem prik prik is een interactief verhaal dat jonge kinderen zal aanspreken. Kinderen leren spelenderwijs tellen en de gaatjes in het in stevig karton uitgevoerde boek nodigen uit om er de vinger in te steken. De kleurige illustraties zijn lekker groot en prikkelen de fantasie. Welke vogels zie je in de lucht? Op een pagina zie je alleen maar staarten. Welk dier hoort daarbij. Topillustratie is de prent met de kussende geliefden. Ze staan vol bultjes en op de bovenlip van een van de figuren zit de mug, rood van kleur. Zijn vleugels zijn in de vorm van een hartje.

Wat is dit een heerlijk boek. En Dexet vermeldt zelfs op de achterflap dat er geen muggen gewond zijn geraakt bij het maken van het boek. Hilarisch. Maar muggen blijven lastig hoor, want ook dat zoemen op je slaapkamer gaat irriteren als je wilt gaan slapen.

Meer recensies van Jan Stoel