Een aanrader voor liefhebbers van onze Vlaamse geschiedenis!

JanaB 11 februari 2024
Het boek vertelt het verhaal van de jonge Judith, die op twaalfjarige leeftijd als strategische zet door haar vader werd uitgehuwelijkt aan de koning van Wessex.
Na de snelle dood van haar man huwde ze haar stiefzoon, die echter kort daarna ook overleed. Als haar vader, Karel de Kale, weer plannen maakt voor een derde huwelijk, vlucht Judith samen met haar geliefde Boudewijn haar vaders rijk uit. Aanvankelijk beschouwde Karel de relatie als schandaal, maar door tussenkomst van de paus draaide hij bij en schonk hij het koppel de Vlaanderengouw, waardoor Judith onze eerste gravin van Vlaanderen werd.

De roman biedt een perfecte balans tussen historische feiten en de verbeeldingskracht van de schrijfster. Het verhaal is op een zeer vlotte en meeslepende manier geschreven, waardoor je je volledig kunt inleven. Als liefhebber van geschiedenis heb ik echt genoten van dit boeiende stukje uit onze Vlaamse geschiedenis uit de negende eeuw. Judith had al eerder mijn interesse gewekt in het programma 'Het verhaal van Vlaanderen' en de podcast 'Vorstinnen van Vlaanderen'. Het was interessant om via dit boek dieper in het leven van deze bijzondere en invloedrijke vrouw te kunnen duiken.

De schrijfster heeft een prachtig portret geschetst van Judith, de eerste gravin van Vlaanderen. Voor mij had het boek zelfs dikker mogen zijn, met nog meer details over haar avonturen, haar invloed op onze geschiedenis en haar leven na haar huwelijk met Boudewijn. Dit is een verhaal dat me raakte en dat me nog lang zal bijblijven.

Meer recensies van JanaB