Arthur

Jane 13 april 2020
De versie van het boek wat ik gelezen heb is verdeeld in 21 boeken en bestaat in totaal uit 504 korte hoofdstukken. Dit boek is een verzameling van Arthur legendes. Het boek is voor het eerst gedrukt in het jaar 1485.
Aan het hele boek merk je dat het een oud verhaal is. Het is ouderwets geschreven en bestaat voornamelijk uit verhalen over riddergevechten. Dat het zo oud is zorgt ervoor dat ik het persoonlijk wel erg interessant vind om te lezen, maar ik kan me goed voorstellen dat het niet een boek is wat iedereen met plezier leest. Ik moest het boek regelmatig wegleggen, omdat ik het saai begon te vinden.
Het is ook te merken dat het een verzameling verhalen is. Er zijn bijvoorbeeld twee verhalen hoe Arthur het zwaard Excalibur heeft gekregen. Er is het verhaal over het zwaard in de steen, maar ook het verhaal van de vrouw in het meer. Dit is in het boek even verwarrend. Arthur vecht namelijk met zijn zwaard Excalibur in een oorlog, maar even later in het boek krijgt hij hetzelfde zwaard van de vrouw in het meer. In mijn versie staat alleen maar een inleiding uit 1485, maar geen extra commentaar bij het boek om bepaalde dingen zoals deze ‘fout’ te bespreken. Dat is jammer, nu heb ik het zelf opgezocht hoe het zat en zo kwam ik erachter dat er twee verschillende verhalen op dat punt zijn. Op zich is dat prima, maar het is completer als er aan het begin van het boek wat meer uitleg is.
Wat ook jammer is, maar dat zal ook wel met de tijd waarin het geschreven is te maken hebben, is dat er aan het begin van elk hoofdstuk al staat wat er in het hoofdstuk gaat gebeuren. Op zich geen probleem, maar vaak staat er al wie de winnaar van een bepaald gevecht is. Dit is op zich sowieso wel voorspelbaar, maar nu is er natuurlijk helemaal niks meer aan.
De reden dat ik dit boek drie sterren geef, is omdat ik vind dat dit boek niet te beoordelen is. Het moet beoordeeld worden in de context van de tijd waarin het geschreven is. Dat maakt het lastig om dit boek nu te beoordelen. Het is vooral een boek wat erg interessant is om een keer te lezen en voor wie geïnteresseerd is in ridderverhalen en er ook de tijd voor heeft om er even goed voor te gaan zitten.

Meer recensies van Jane