De Moeder van Frankenstein

Janna Navis 31 december 2021
Eigenlijk is het vreemd dat Almudena Grandes in Nederland niet net zo groot geworden is als Elena Ferrante. Want wat Grandes minstens zo goed kan als Ferrante is levensechte mensen neerzetten tegen de achtergrond van de tijd waarin zij leven: vijftig pagina's in de Moeder van Frankenstein en ik was verkocht. Een belangrijke hoofdlijn van deze roman is een psychiatrische patiënt, die, beïnvloed door de denkbeelden van haar tijd en haar wanen, haar dochter om het leven brengt. De authentieke en empathische psychiater German Velasques neemt haar onder zijn hoede, geholpen door een vertrouwelinge van de "moeder van Frankenstein". Samen boksen zij op tegen de harde fascistische praktijken van alledag, om het leven van de patiënte en van henzelf dragelijker te maken. En natuurlijk komt daar liefde aan te pas!
Buitengewoon mooie roman die een zeldzaam overtuigende combinatie is van een mooi verhaal, een ware geschiedenis en tal van personages, die ik bij leven wat graag gekend zou hebben....

Meer recensies van Janna Navis