De nietige miljoenen

Janna Navis 31 december 2021
Dat Jess Walter schrijven kan, heeft hij al ruimschoots bewezen; zijn roman Schitterende ruïnes was een daverende bestseller. Afgelopen jaar verscheen De nietige miljoenen op de markt. En nu ik mijn favorietenlijst van 2021 opmaak prijkt deze roman op de derde plaats. Waarom? Allereerst omdat Jess Walter schrijft zoals een ander mens loopt en eet; met de grootste vanzelfsprekendheid, alsof er niets gemakkelijker is dan dat. Zo ook in De nietige miljoenen, dat zich grotendeels afspeelt in de jaren 10 van de vorige eeuw in het stadje Spokane, waar het pad van o.a. de gebroeders Rye en Gig Dolan, Ursula The Great, Elizabeth Gurley Flynn en de gewiekste zakenman Lem Brand, elkaar kruist. Wat zich vervolgens afspeelt lijkt aanvankelijk een luchtige (humoristische!) mengeling van intrige, western en historische fictie. Maar schijn bedriegt, waant gaandeweg de roman ontvouwt zich een groter verhaal, dat je als lezer op het spoor zet van een - voor mij althans - onbekend stukje geschiedenis van Amerika.
De nietige miljoenen is een verrassende, heerlijke en razendknap geconstrueerde roman, die wat mij betreft -hoort, zegt het voort - nog door heel wat nieuwe lezers ontdekt mag worden!

Meer recensies van Janna Navis