Nacht in Caracas

Janna Navis 31 december 2021
Mocht de titel op het eerste gezicht een romantische scene oproepen in Midden Amerika, niets is minder waar! Nacht in Caracas is een roman boordevol wreedheid. Wreedheid van landen waar de dictatuur heerst, en waar elk mens baat heeft bij de dood van een ander. Die dood is alomtegenwoordig in dit boek. Het begint ermee ( dochter Adelaida begraaft haar moeder) en het houdt in de nachten die volgen niet meer op. In de burgeroorlog die uitbreekt moet Adelaida zich moederziel alleen staande zien te houden. Tegelijkertijd is Nacht in Caracas een roman over een fijne jeugd met warme herinneringen aan muziek, kuikens, logeren bij de Tantes, suikerriet en boeken. En aan een liefdevolle moeder. Herinneringen die de ellendige situatie van Adelaida verzachten. Haar een uitweg en uiteindelijk ook redding bieden!
Maar bovenal is Nacht in Caracas een intrigerende poëtische roman, die leest als een trein en ons weer eens doet beseffen dat lelijk en mooi loten zijn van dezelfde stam.

Meer recensies van Janna Navis