Schrikbarend toekomstbeeld

Janneke 24 juni 2024
Meteen al op het verkeerde been gezet bij de naam ‘Lionel’; achter wie ik een man verwachtte… Maar blijkt te staan voor Margaret Ann "Lionel" Shriver (1957) en zij is een Amerikaanse (bestseller-)schrijfster en journaliste, nu woonachtig in Londen.

In het boek Waanzin wordt een alternatieve werkelijkheid geschetst die bij vlagen heel realistisch en geloofwaardig overkomt. We volgen de twee levenslange hartsvriendinnen Pearson Converse en Emory Ruth, die in de loop der jaren lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.
Pearson, docent Engels krijgt steeds meer moeite met de ideologie van ‘Geestelijke Gelijkheid’(GG). Verzet of het niet volgen van de nieuwe doctrines leidt tot uitsluiting, ontslag of erger. Deze denkwijze wordt door Emory omarmt en volop met succes uitgedragen, maar door Pearson verafschuwt en bestreden. De gevolgen zijn catastrofaal, vooral voor Pearson; die echt alles kwijtraakt. Gelukkig volgen er nog wat verrassende plotwendingen, zodat beide kanten van de medaille belicht worden en je helemaal met de hoofdpersonen meeleeft. Ook de gebeurtenissen worden zo angstaanjagend realistisch in perspectief gezet, dat je je voortdurend afvraagt: zou dat ook hier kunnen gebeuren?????

Het verhaal is ingedeeld in logische ALT- jaren vanaf 2011 en is bij vlagen meesterlijk en inderdaad hoog satirisch, maar soms ook (te) langdradig. Te lange hoofdstukken en zoveel ‘moeilijke’’ termen en ingewikkelde constructies waren wat mij betreft echt niet nodig geweest. Kwam op mij een beetje geforceerd en protserig over…

De omslag van het boek sprak me direct aan: een groep schapen die zich naar het licht haasten óf misschien de afgrond in storten?? Nu ik het boek uitgelezen heb, vind ik het beeld nog toepasselijker: de mensheid is ook echt een kudde domme schapen die achter de grote massa aanholt….

P.S. Uitgeverij Atlas Contact bedankt voor het toezenden van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Janneke